İşe Odaklanamıyorum, Neden?
"İşime
odaklanamıyorum", "aklım sürekli başka yerde", "okuduğumu
anlayamıyorum",... vb. sorunlarınız varsa bu sayfa tam size göre! Üretici
olmak, işinizde başarıya ulaşmak, başarılı çalışmalar üretmek istiyorsanız bu
adımları izlemeniz olmazsa olmazlardan.. Taktik değil ama ilginizi dağıtan
hayatın öğelerinden uzak durma yöntemleri, buyurun, sizlerle:
AMA
ŞU BİR GERÇEK: BU YAZIYI BİLE TAM HAKKIYLA OKUYAMIYORSANIZ, OKUMA SORUNUNUZ VAR
DEMEK! BİRŞEY BAŞARAMAYABİLİRİSİNİZ, OKUMADAN UZAKSANIZ!
ANA HEDEFINIZ
IÇIN KISA HEDEFLER BELIRLEYIN
Bitirmeniz
gereken işiniz için yapılması gerekenler listesi belirleyin ve adım adım
işinizi gerçekleştirerek ana hedefinize ulaşmaya çalışın. Bu şu demek oluyor,
yapılması şart koşulan ana hedefli işinizi küçük parçalara bölün ve her birini,
belirlediğiniz zaman diliminde bitirmeyi hedef koşarak, tamamlayın. Fark
edeceksiniz ki büyük işi bitirmeye çalışmaktansa kısa adımlı işleri bitirmek
daha kolay olacaktır ve her bitirdiğiniz adım özgüveninizi arttıracaktır.
İKI KARPUZ TEK
KOLTUĞA SIĞMAZ (TÜRK ATALARI IŞI BILIYOR)
Süleyman
Demirel birçok işi aynı anda yapmasıyla bilinir fakat bilimsel gerçeklik derki
bir insan hiçbir zaman aynı anda birden fazla işi yürütemez. Kaynağını
hatırlayamadığım bir makale Süleyman Demirel'in, çok işi aynı anda
yapabilmesinin, beynini kısa zaman dilimlerinde farklı konulara odaklayabildiği
için olduğunu belirtmişti. İngiliz bilim adamlarının yaptığı bir çalışmaya
göre, birçok işi aynı anda takip etmeye çalıştığınız zaman, IQ'nuz genel olarak
%10, eğer erkekseniz %15 ve eğer kadınsanız %5 seviyesinde azalmaktadır.
ÇEVRENIZDEKI
RAHATSIZ EDICI ÖĞELERI ENGELLEYIN
Siz
de biliyorsunuz ki çevrenizde sizi rahatsız eden bir sürü öğe var! Mesela
ofisinizde sürekli açılıp kapanan kapı, yan masanızda telefonda uzun uzun
konuşan iş arkadaşınız, (sanki çok önemliymiş gibi) size sürekli gelen facebook
güncellemeleri, arkadaşlarınızın anlık hayat güncellemelerini belirten telefon
mesajları, internetten gelen kutlamalar, hayatın anlamını anlatan sunum olarak
sunulmuş paylaşımlar, iş yeri güya-genel bilgilendirme iletileri, bayram,
kandil kutlamaları,. Kendinize çalışma anı belirleyin ve e-postalarınızı
belirlediğiniz anlarınızda denetleyin. Kendinize ayırdığınız akşam zamanlarınızda
bile, bu tarz etkinliklerle anınızı boş geçirmeyin; en doğrusu olarak ailenizle
vakit geçirin.
E-POSTALAR
SÜREKLI RAHATSIZ EDER
Bir
önceki bölümde belirttiğim gibi: sürekli gelen veya bir anda karşınıza çıkan
e-postalar, işinizi yapmaya odaklanmaya çalışırken, ilginizi dağıtan en
büyük etkendir. İşiniz müşterilerinizle veya iş arkadaşlarınızla iletişime
dayalı değilse eğer, e-postalarınızı kapatıp işinize kendinize vermeye
çalışmanız en doğru çalışmanız olacaktır. Gelen e-postaları da gün içinde belirleyeceğiniz
belirli saatlerde gözden geçirmek, hem iş gündeminizi takip etmek, hem de esas
işinizden ayrı kalmamak için en doğrusu olacaktır.
İNTERNETTE
NELER DÖNÜYOR?
Zamanımızın
çoğu internette geçiyor ama internet verimli anlarımızın çoğu zamanını, boş
konularla, ele geçirebiliyor. Sporda (pardon futbolda) neler olmuş,
arkadaşlarım yeni paylaşımlarda bulunmuşlar mı, sürekli takıldığım oyunda beni
geçen oldu mu,... gibi sorular beyninizde sürekli dönüyordur ve biliyorsunuz ki
bunlar sizi işinizden sürekli alı koyuyor. Burada dikkatinizi vermeniz gereken
iki konu var: 1) işimi hemen
yapmanız yararınıza olur 2) boş işlerle uğraşacağınıza büyük çalışmalara imza
atmanın hazzını yaşamak paha biçilemez! İnternette eğlenelim ama interneti çoğunlukla kendimizi
geliştirmek için kullanalım.
TELEFONUNUZU
KAPATIN!
Erkek
(Kız) arkadaşınız, sevgiliniz, eşiniz paranoyak değilse; telefonunuzu
kapatmanızda fayda var. İşinize kendinizi verin ve en kısa zamanda işinizi
bitirin; ya geri kalan zaman size kalır ya da kendinizi geliştirmek için
anınızı değerlendirebilirsiniz veya kalan işlerinizi bitirebilirsiniz. (Anahtar
konu: iştesiniz ve işinizi yapmanız gerek ve emeğinizin hakkını vermeniz gerek,
ne olursa olsun, hem ülkeniz, hem benliğiniz için)
PLANLI
PROGRAMLI OLMAK
Kendi
programınızı, ne kadar üst makamda bulunsanız da, başkalarına teslim etmeyin.
Sekreteriniz yerine, siz kendiniz programınızı belirleyin. Herkes kendince bir
iş planı kurar ve siz de bunu yapıyorsunuzdur, ister istemez ve sekreterinizin
(veya herhangi bir alt çalışanınızın) yapacağı bir planla, kendinizce
kurduğunuz gün çalışmanızı sürprizle doldurmayın. Gün içi çalışma akışınız
sizin elinizde olsun ki beklentilerinizle yapacağınız çalışmalarınız uyumlu
olsun.
ARA VERMEYI
BILMEK
Hep
anlam veremediğim konu şu oldu, şimdiye kadar yaşadığım kısa süreli iş
hayatımda,: insanlar nasıl aralıksız olarak sürekli çalışabiliyorlar? Gerçi çok
oldu: o sürekli çalıştığını düşündüğüm kişileri istemsizce iş saatlerinde iş
dışında farklı konularda çalışırken buldum (mesala cinsel sayfalar, internet
oyunları, hayatın anlamını sunan! powerpoint sunum sayfaları...). Terbiyesizlik
yapmadıktan sonra, işe ara vermeyi bilmek, işinizi tam hakkıyla yapmanız için
en doğru karar olacaktır: bırakın kendinizi hiçbir şey düşünmeyeceğiniz
anlara.. Ama şu da gerçek, deneyimlerimle sabittir, o aralar (sigara içen
insanım) belki detaylarda kaybolduğunuz anlarınızı idrak etmek, kavrama,
irdeleme zamanıdır. Yani ara gibi olsalar da işinizi düzenleme ortamlarıdır iş
araları.. Keyfini de çıkarın, ara verirken işinizi de yapın: olay bu! Her hâlükârda
kendinize 60 dakika verin çalışmak için sonra da patronunuz ne derse desin bir
10 dakika aranızı verin. İş verimliliğiniz emin olsun, fark etmediğiniz kadar,
artacaktır.
İŞ YERI
BASKISI'NDAN (MOBBING DEN) KURTULUN
Patronunuz
sizden iş istese de sizi işten yıldırabiliyor günümüzün tamahkâr, bencil
dünyasında.. Esasen Türkiye'de işi yapmayı istememeyi, günlük çevresel
rahatsızlıklardan daha çok, iş yeri ortamı ve patronlar sağlıyor. İş baskısı
ile alakalı hazırlanmış güzel bir site: Mobbing Yardım; takip etmenizi öneririm, eğer
böyle bir adiliğe maruz kalıyorsanız!
ESAS KONU ŞU
İşinizi hakkıyla yapmak
Zaman
kaybetmeyin, facebook'tan daha önemli
şeyler var.