ÇOKLU ZEKA ve ÖĞRENME
Önemli olan ne kadar zeki oldukları değil, hangi
konuda zeki olduklarıdır
Zekânın tek tip olduğunu, doğuşla
sabit bir düzeyde gelip hep aynı düzeyde kaldığını savunan
eski inançlar, Harvard Üniversitesi profesörlerinden Howard Gardner'ın Çoklu Zeka Teorisi ile yıkılıyor.
Gardner'a göre yedi tip zeka doğuştan her çocukta
değişik düzeylerde bulunuyor ve küçük yaşlardan başlayarak yaşam boyu bütün
zeka tipleri geliştirilebiliyor. eski inançlar, Harvard Üniversitesi profesörlerinden Howard Gardner'ın Çoklu Zeka Teorisi ile yıkılıyor.
'Çok yönlü zeka' teorisi ile sadece dil ve matematik zekasını göz önünde bulunduran okullardaki klasik
eğitim sistemi, buna dayalı klasik zeka testi ve zekanın eski tanımı tarihe karışıyor.
Gardner, 7 tip zekayı, dilsel zeka, görsel zeka, matematik zekası, harakete dayalı (bedensel) zeka, muzik zekası, kişislerarası (sosyal) zeka ve kişinin kendine dönük zekası olarak adlandırıyor.
7 TİP ZEKANIN TANIMLARI
Dilsel
zeka
|
Konuşma ve yazma dilinde
kelimeleri etkili ve akıllıca kullanma kapasite ve yeteneğidir. (Şair, yazar,
gazeteci ve politikacılar )
|
|
Görsel
zeka
|
Etrafindaki objektleri
hayalinde canlandırma ve görme yeteneğidir. (Ressam, mimar, fotografcı ve
dekoratörler)
|
|
Matematik zekası
|
Numaralari akıllıca
kullanmak ve sebep sonuç ilişkisi kurabilme yeteneğidir. (Bilim adamları,
matematikciler ve bilgisayar programcıları)
|
|
Bedensel
zeka
|
Kişinin kendisini ifade
etmesinde bedenini (dans, mimik, pandomim) kullanma kapasitesi ve kişinin
ellerini birşeyler yaratmakta ( heykel ya da seramik çalışmaları) kullanma
yeteneğidir. (atletler, aktörler, danscilar, heykeltıraşlar)
|
|
Müzik
zekası
|
Seslere hassaslık gösterme
kapasitesi ve kendisini muzikle ifade etme yeteneğidir. (Müzisyenler)
|
|
Kişilerarası
zeka
|
Baskalarının ruh hallerini,
hislerini, duygularını, mizaclarini anlama kapasitesi ve yetenegidir. ( ögut
veren-danişman, ögretmen, politikal liderler)
|
|
Kişinin
kendine dönük zekası
|
kendini yönlendirme, idare
etme ve kendini tanıma kapasitesidir. (psikologlar, psikoterapistler, )
|
KAREKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ
Dilsel
zeka
Bu tip çocukların kelime hazineleri çok geniştir. Masal, hikaye ya da fikra anlatmaktan zevk alırlar. Okumayı, kelime oyunlarını ve bulmaca çözmeyi cok severler. Küçük çocuklar kendilerine kitap okunmasından ya da hikaye anlatılmasından hoşlanırlar. Kafiyeli kelimeleri bulup bunları kullanmaktan ve tekerlemeleri hızla söylemekten hoşlanırlar. |
Görsel
zeka
Bu tip çocuklar yaşıtlarından daha çok hayal kurarlar. Yap-boz, labirant gibi görsel faaliyetlerden hoşlanırlar. Yaşıtlarına kıyasla çizimleri ve resimleri çok güzeldir. Film, slayt gibi görsel gösterileri çok severler. |
Mantıksal-Matematik
zekası
Herşeyin nasıl çalıştığını merak eder ve sorular sorarlar. Matematik en sevdikleri derstir. Matematikle ilgili oyunlar oynamak onlara cok zevkli gelir. Dama, satranç gibi düşündüren oyunları oynamaktan zevk alırlar. Mantığa dayalı yap-boz ya da matematik yetenek soruları çözmek çok hoşlarına gider. |
Harekete
dayalı (bedensel) zeka
Bu tip çocuklar çok hareketlidirler. Koşmayı, zıplamayı, güreşmeyi çok severler. Mimik ve hareketleri çok iyi taklit ederler. Eşyalari ya da benzer şeyleri parçalara ayırıp tekrar birleştirmeyi severler. Tahta oyma, dikiş dikme, örgü örme gibi el becerileri isteyen işlerde yeteneklidirler. |
Müzik zekası
Pek çoğunun güzel sesi vardır ya da güzel şarki söylerler. Müzik aleti çalmaya heveslidirler ya da çalıyorlardır. Müzik dinlemeyi sever, okul dışında öğrendikleri şarkıları söylemekten çok hoşlanırlar. Koro ya da buna benzer faaliyetlere katılmaktan zevk alırlar. |
Kişilerarası
(sosyal) zeka
Liderlik özelliklerine sahip olan bu çocuklar arkadaşları arasında en popüler olan çocuklardır. Sosyal faaliyetlere katılmaktan zevk alırlar. Klüplerde, organizasyonlarda, komitelerde yer almayı severler. Birden fazla yakın arkadaşları vardır. Başkalarına önem verir ve onlar için endişelenirler. |
Kişinin
kendine dönük zekası
Bağımsız ve kendi başlarına buyrukturlar. İlgi duydukları şeyler ya da hobiler hakkında pek fazla konuşmazlar. Hislerini eksiksiz, abartmadan olduğu gibi söylerler. Genelde tek başına çalışmayı ve oynamayı tercih ederler. |
ÖĞRENME
YOLLARI
Yukarda tanımları ve karekteristik
özellikleri belirtilen zeka tiplerine baktığımızda hepsinin birbirinden farklı
olduğunu görürüz. Herkesin birbirinden farklı algılama ve anlama, olaylara
birbirinden farklı yaklaşım ve problem çözme yetenek ve tarzları vardır.
Herkesin öğrenme şekilleri de birbirlerinden farklıdır.
Görsel zekası gelişmiş olan çocuklar resimlerle ve
video filmlerle daha zevkli öğrenirlerken, bedensel zekası olan çocuklar
dokunarak, deneyerek ve uygulayarak daha iyi öğrenirler. Matematik zekalı
çocuklar mantiğa dayalı, sebep sonuç ilişkileriyle rahatca öğrenirken, müzik
zekalı cocuklar müzikle, dilsel zekası olan çocuklar ise dinleyerek ve okuyarak
öğrenmede daha başarılı olurlar, sosyal zekalı çocuklar konuşup, iletişim
kurarak, kendine dönük zekası olan çocuklar ise tek başına çalışarak
öğrenmekten zevk alırlar.
OKULLARDA
UYGULANMASI
Çoklu zeka teorisinin sınıflarda
uygulanması için öğretmenlerin değişik ders metodları ve onlara uygun değişik
malzemeler kullanmaları gerekir. Bunu daha açacak olursak aynı şeyi farkli
metodlarla ve malzemelerle öğretmek, birbirinden farkli anlama kapasitesi olan
çocukların daha kolay öğrenmelerini sağlayacaktır. Çoklu zeka teorisinin
okullarda öğretmenler tarafindan uygulanması çocukların üstün olan zekalarını
(yönlerini) ortaya çıkaracak ve bu yönlerini geliştirip kuvvetlendirmelerini
sağlayacaktır. Ayrıca sınıfta kendilerine sağlanan çoklu zeka teorisine göre
hazırlanmış ders ortamlarında diğer zeka tipleri de gelişecektir.
Zeka tipi ne olursa olsun her çocuğun kuvvetli ve
zayıf olduğu yanları vardır. Eğer okullarda bu zeka tiplerinden sadece bir ya
da ikisi kullanılırsa, zeka tipi bunun dışında kalan çocuklar kendi yetenekli
yanlarını geliştiremeyecek, öğrenme işini zevk almadan ve daha uzun sürede
tamamlayacak ya da hiç öğrenemeyeceklerdir. 'Çoklu Zeka' yöntemiyle çocuklar kendi üstün ve yaratici yanlarını keşfedip bunu daha da kuvvetlendiriyor ve diğer zeka tiplerini de geliştirme şansına kavuşuyorlar. Böylece çok yönlü yetişen çocukların kendilerine olan güvenleri artıyor, okula ve öğrenmeye karşı daha ılımlı bir tutum ve davranış geliştiriyor ve daha başarılı oluyorlar.
SONUÇ
Sonuç
olarak 7 tip zeka ve değişik öğrenme yolları varken tek tip zekaya hitap
edecek, tek tip öğrenme şekliyle cocukları bir kalıp içine sokmaya çalışmak,
toplum için yetişecek pek çok dahiye engel olmak demektir. Dahi demek,
halen pek çok okulda uygulanan ve önem verilen, sadece matematik ve dilde
yetenekli olmak değildir. Çocuklar müzikte, bedenleriyle, sosyal yönleri,
kendilerine dönük zeka ve görsel olarak ta zeki ve yeteneklidirler. Onlara bu
yeteneklerini gösterme, geliştirme ve başarılı olma şansi verilmelidir.
ÇOKLU ZEKA ANKETİ
ÇOKLU ZEKA ANKETİ
Çocuklarda Çoklu Zekanın anlaşılmasında yardımcı olacak bu
anketteki soruları çocuklara sorabilir ya da onlar adına siz
cevaplayabilirsiniz. (Yaşı küçük olan çocuklar için soruları anne-babalar ya
da öğretmenler cevaplayabilirler.) Bu anketi siz büyükler kendinize de
uygulayabilirsiniz.
Ankette soruları cevaplarken size ya da çocuğunuza uyan her satırın yanına (X) bir işaret koyun ve anketin bitiminde (X) işaretlerinin hangi zeka tipinde daha fazla olduğuna bakınız. |
Dilsel Zeka
__ Kitaplar benim için çok önemlidir. __ Okumaya, konuşmaya ya da yazmaya başlayacağım zaman kelimeleri adeta kafamın içinde duyarım. __ Dinleyerek daha rahat öğrenirim. __ Kelime oyunlarından hoşlanırım. __ Kendimi ya da başkalarını tekerlemeler söyleyerek ya da anlamlı anlamsız birbirleriyle kafiyeler oluşturan kelimeler söyleyerek oyalarım ve eğlendiririm. __ Arkadaşlarım bazen, konuşurken ya da yazarken kullandığım kelimelerin anlamını soraralar. __ Okuldaki derslerden Türkçe dilbigisi, tarih ve kompozisyon diğer derslerden (matematik, fen dersleri) daha kolay ve zevkli gelir bana. __ Arabada giderken ya da yolda yürürken ilan ya da reklam panolarının üzerindeki resimlerden çok yazıları dikkatimi çeker. __ Sohbet eder ya da konuşurken okuduğum ya da duyduğum şeylerden örnekler kullanırım hep. __ Geçtiğimiz günlerde yazdığım bir kompozisyon çok beğenildi ve bu yazımla çevremde tanındım. |
Mantıksal-Matematik zekası
__ Matematik işlemlerini aklımdan kolayca çözebilirim. __ Okuldaki dersler arasından en çok sevdiklerim matematik ve fen dersleridir. __ Yetenek ve matematik problemlerini çözmeyi çok severim. __ Deneyler yapmaktan hoşlanırım. (mesela eğer saksıda yetiştirdiğim çiçeklerin haftalık suyunu iki misline çıkarırsam ne olur gibi.) __ Bilimdeki yeni gelişmeler ilgimi çeker ve dergilerden takip ederim. __ Aletlerin, makinaların nasıl çalıştığını merak eder ve bunlarla ilgili sorular sorarım. __ Matematik ile ilgili oyunlardan, bilgisayar oyunlarından, mantığa dayalı bulmacalar çözmekten, satranç ve dama gibi düşündüren oyunlardan zevk alırım. __ Nesneleri büyüklüklerine, ağırlıklarına göre sınıflandırmaktan hoşlanırım. __ Çevremdeki nesnelerin uzunlukları, ölçüleri, sınıflara göre gruplanmaları biliniyorsa bu beni rahatlatır. |
Görsel Zeka
__ Gözlerimi kapattığımda düşündüklerimi kafamda çok net
görebiliyorum. __ Renklere karşı duyarlıyımdır ve ilgimi çekerler. __ Fotoğraf çekmeye ya da film çekmeye hep istek duyarım. (Gittiğim pek çok yerde fotoğraf çekmeyi ya da film makinası ile gördüklerimi çekmeyi severim.) __ Rüyalarım çok nettir ve onları kolay hatırlarım. __ Hayal kurmayı severim. __ Hiç bilmediğim bir yerde yolumu bulabilirim. __ Resim yapmayı ve boyamayı çok severim. Defterlerimin içinde kara kalem karalama resimler görebilirsiniz. __ Okulda geometri dersi bana cebir dersinden daha kolay gelir. __ Resimli kitapları ya da yazıları daha çok severim. __ Yap-boz, labirant gibi oyunlardan hoşlanırım. __ Film ve slayt seyretmeyi ve fotoğraflara bakmayı severim. __ Harita, diagram ve tabloları düz yazılardan daha kolay anlarım. __ Legolar her zaman sevdiğim oyuncaklar arasında yer almıştır. |
Bedensel (harekete dayalı) Zeka
__ Devamlı yaptığım birden fazla spor var. __ Uzun süre hareket etmeden bir yerde oturmak benim için oldukça zor birşeydir. __ Boş vakitlerimi genelde dışarda geçirmeyi severim. __ Aklıma gelen en iyi fikirler genelde ya koşarken, ya yürüyüş yaparken ya da bir sporla meşgul olduğum zaman gelir. __ Birisiyle konuşurken genelde anlattıklarımı ellerim ve vücudumu da kullanarak anlatırım. __ Dikiş dikmek, örgü örmek, tahta oymak, hamur, kil gibi el işleriy ile uğraşmak benim için çok zevklidir. __ Okumak ya da seyretmektense bir şeyi yaparak öğrenmeyi tercih ediyorum. Uygulayarak daha iyi öğreniyorum. __ Beden eğitimi ve el işi dersleri sevdiğim derslerin başında gelir. __ Koşmayı, zıplamayı, güreşmeyi çok severim. __ Gördüğüm yeni bir şeye hemen elime alır dokunurum. __ Tamir işlerini ve eşyaları birbirinden ayırıp tekrar birleştirmeyi severim. |
Müziksel Zeka
__ Tanıdıklarım sesimin güzel olduğunu söylerler. (Güzel bir sesim
var.) __ Çevredeki seslere karşı hasassımdır. Dışardan gelen yağmur sesi ya da herhangi bir gürültü dikkatimi çeker. __ Bir notanın yanlış çalındığını anlayabilirim. __ Müzik dinlemeyi çok severim. __ Bir müzik aleti çalıyorum. __ Bir koroda şarkı söylüyorum. __ Hayatımda müzik olmasa büyük eksiklik hissederdim. __ Bazen yolda yürürken kendi kendime melodiler mırıldandığımı farkederim. __ Basit bir müzik aleti ile çalan bir müziğe eşlik edebilirim. __ Pek çok şarkının melodisini ve sözlerini bilirim. __ Şarkı sözlerini yazdığım bir defterim var. __ Bir şarkıyı bir ya da iki kere dinledikten sonra o şarkıyı rahatça söyleyebilirim __ Çoğu zaman bir işle meşgulken, ders çalışırken ya da yeni bir şey öğrenirken masaya ritmik şekilde vururum ya da kendi kendime bir melodi mırıldanırım. |
Sosyal Zeka
__ Arkadaşlarımla beraber vakit geçirmeyi çok severim. __ Arkadaşlarıma sorunlarını çözmelerinde yardımcı olurum. __ Okulda ya da dışarda arkadaşlarımla oynarken onları yönlendirir ve liderlik ederim. __ Okulun ders dışındaki faaliyetlerine katılırım. Okul ya da okul dışında kulüplerde görevler alırım. __ Arkaşlarıma derslerinde yardımcı olmaktan ve onları çalıştırmaktan hoşlanırım. __ Çok arkadaşım var ve bunların pek çoğu da yakın arkadaşlarımdır. __ Arkadaşlarım için endişe eder, onların üzüntü ya da sevinçlerini paylaşmaktan memnun olurum. __ Arkadaşlarım her zaman benimle vakit geçirmekten hoşlanırlar ve beni hep ararlar. |
Kişinin kendine dönük (öze dönük) zekası
__ Kendi başıma olmaktan hoşlanırım. __ Kendi başıma öğrenmekten hoşlanırım. __ Kendi başıma ders çalışarak daha iyi öğreniyorum. __ Boş vakitlerimde tek başıma bir şeyler yapmak bana çok zevk verir. __ Derslerim ya da uğraştığım hobilerimle ilgili bana çok soru sorulmasından hoşlanmam. __ Düşünce ve duygularımı, olduğu gibi rahatça söylerim. __ Kendime göre bir düzenim vardır. Ne yapacağımı gayet iyi bilirim. Pek kimseye akıl danışmam. |
YA
Ra TICI LIK NEDİR?
|
A
|
N
|
K
|
E
|
T
|
__1. Evde (ya da okulda) aptal bir soru
sorduğum endişesine kapılmadan aklıma takılan her
Yanıt Tablosu soruyu sorabilirim. __2. Evde (ya da okulda) yapıp hazırlayacağım bir şey için değişik yollar uygulama özgürlüğüm var. __3. Bir şeyi mükemmel yaptığım zaman çevremdekiler tarafından nasıl karşılanacağımı biliyorum. __4. Evde (ya da okulda) uymam gereken pek çok kural var. __5. Evde (okulda) her konuda benim de fikrim sorulur. __6. Evde (okulda) herşey hep aynı, pek fazla değişiklik olduğu yok. __7. Her yapacağım yeni şey için önce izin almam gerekir. __8. Annem ve babam (öğretmenim) benim söylediğim şeylere önem verirler. __9. Evde (okulda) en önemli konu benim mükemmel olmamdır. __10. Annem ve babam (öğretmenim) yaratıcı olmam konusunda bana çok destek oluyorlar. __11. Bir şeyi nasıl yapacağım bana hep annem ve babam (öğretmenim) tarafından söylenir. __12. Annem ve babam sürekli ne yaptığıma ve bunları nasıl yaptığıma dikkat ederler. __13. Annem ve babam (öğretmenim) bir şeyin nasıl yapılacağına dair kendi başıma düşünmem için bana zaman verir ve kendi başıma karar vermemde destek olurlar. __14. Evde (okulda) insanlar arasında çok rekabet var. __15. Evde (okulda) yapacaklarımla ilgili anlatacak çok şeyim var. __16. Evdeki (okuldaki) kuralların arkasında yatan sebeplerin pek çoğunu biliyorum. __17. Üzerinde çalıştığım bir şey ile ilgili herşeyi denemeye iznim var. __18. Evde (okulda, sınıfta) önemli kararlar için benim fikrim her zaman alınır. __19. Annem ve babam (öğretmenim) istedikleri bir şeyi yapmam için bana vaadlerde bulunurlar. __20. Annem ve babam (ögretmenim) birşey yaparken yaratıcıdırlar. __21. Yaptığım hatalardan dolayı evde (okulda) cezalandırılırım. __22. Annem ve babam (öğretmenim) yaptıkları işten gerçekten zevk alıyorlar. __23. Annem ve babam (öğretmenim) bana sabırlı davranırlar. __24. Evde (okulda, sınıfta) sessizlik istenir. __25. Annem ve babam (öğretmenim) yaptığım bir şey ile ilgili yeni yollar denememde bana destek olurlar. __26. Evde (okulda) çalışmayı çok seviyorum ve eğlenceli buluyorum. __27. Yaptığım seylerin pek çoğunu annem ve babamı (öğretmenimi) memnun etmek için yapıyorum. __28. Ailemi her zaman ziyarete gelen arkadaşları olur. __29. Annem ve babam (öğretmenim) benimle olmaktan utanıyorlar. __30. Annem ve babam (öğretmenlerim) çok soru soruyor olmamdan memnunlar. __31. Ödevlerimi ve başka işlerimi mükemmel bir şekilde yapmam için büyük baskı altındayım. __32. Herşeyi derli toplu tutmak evdeki (okuldaki) en önemli kurallardan biridir. __33. Evde (okulda, sınıfta) üzerinde çalıştığım bir şeyde özgür bırakılıyorum. __34. Ailem (öğretmenlerim) beni gerçekten seviyor. __35. Karnemin çok iyi olması ailem (öğretmenlerim) için son derece önemlidir. __36. Evde (okulda) neşeli bir ortam içindeyim. __37. Ailem (öğretmenlerim) bana saygı duyuyor. __38. Neler hissettiğimi aileme (okulda öğretmenlerime) rahatlıkla söyleyebiliyorum. __39. Ailem (öğretmenlerim) benim ilgi alanımın ne olduğunu anlamak ve bulmak için çaba sarfediyor. __40. Annem ve babam her zaman yeni şeyler denerler. __41. Bana annemin ve babamın her konuda, her zaman haklı ve doğru oldukları öğretildi. __42. Bizim evimizde (okulda) ilginizi çekecek birbirinden değişik ve ilginç şeyler var. __43. Yapacağım herhangi bir işin ya da katılacağım herhangi bir faaliyetin her türlü detaylı planları annem ve babam (öğretmenlerim) tarafından yapılır. __44. Evde (okulda) kendimi çok özel ve önemli hissederim. __45. Annem ve babam, her zaman yeni faaliyetlere katılmamı teşvik ederler. __46. Ailem, evde boş zamanlarımda yaptığım pek çok şeyde bana özgürlük verir. __47. Dersimi çalışıp ödevlerimi yapmamdaki en büyük neden, bunların sonunda bana annem ya da babam tarafından vaad edilen hediye, para ya da ödüllerdir. __48. Ailem(öğretmenim) beni, arkadaşlarımla ya da tek başıma oynarken hayal gücümü kullanmam için destekler. __49. Evde (okulda öğretmenim) annem ve babam beni hep eleştirirler. __50. Annem ve babam benimle vakit geçirmekten çok hoşlanıyorlar.
|
ÖZGÜVEN
(KENDİNİ DEĞERLİ HİSSETMEK)
Özgüven ne demektir?
Özgüven bir çocuğun kendisine yönelik iyi duygular geliştirmesi sonucu
kendisini iyi hissetmesi demektir. Başka bir değişle kendisi olmaktan memnun
olması ve bunun sonucu kendisi ve çevresiyle barışık olması demektir. Çocuk nasıl bir ortamda kendisini değerli hisseder ve özgüveni olur?
Daha ilk yaşlardan, çocukların kendilerine yönelik iyi duygular geliştirmeleri, hayatlarındaki önemli
insanlar (anne-baba, öğretmen ve diğer büyükleri, ilerleyen yaşlarda arkadaşları) tarafından nasıl değerlendirildiklerine bağlıdır.
Büyükleri tarafından sevgi gören, gereksinim duyduğunda beklediği yakınlık ve ilgiyi bulan, fikirlerine değer verilen ve önemsenen, göven duyulan ve sorumluluklar verilen, iyi yaptığı şeyler için övülen, gurur duyulan, yaptıklarında hataya yer verilen ve olduğu gibi kabul edilen çocuğun kendisine özgüveni olur.
Buna karşılık sevildiğini, önemsendiğini hissetmeyen, beklediği yakınlık ve ilgiyi göremeyen, sürekli eleştirilen ve olduğu gibi kabul edilmeyen çocuk kendisini değerli hissetmez ve özgüveni olmaz. Kendisini değerli görmeyen (özgüveni olmayan) çocuk yaşadığı aile, çevre, okul ve toplum içinde problemlere sebep olur.
Çocukların özgüvenlerini sağlamak için yapılacak şeyler
1 . Var olmalarının sizin için ne kadar önemli olduğunu onlara hissettirin.
Onlara olan sevginizin başarı ya da başarısızlıklarına bağlı olmadığını, var olmalarının sizin için ne
kadar önemli olduğunu ve ne olursa olsun onları daima seveceğinizi söyleyin.
2 . Kendilerine olan özgüvenlerinde sarsıntı gördüğünüz an harekete geçin.
Unutmayın kendine özgüven duymak kendini begenmişlik ya da kibirlilik demek değildir.
Özgüven sadece olduğu gibi kabul edilmiş olmanın verdiği kendini rahat, iyi ve güvenlik
içinde hissetmekdir. Başarısı ile şımaran, kibirli davranışlar gösteren çocuğun kendisine olan
özgüveni yok ya da düşük demektir.
3 . Çocuğunuzun gerçek özgüveni sağlamasında yardımcı olun.
Çocuğunuzun zayıf yanlarını görmezlikten gelmeyin, dürüst olun, ama onları eleştirmeyin.
Çocuklar kendilerindeki eksiklikleri ve kusurları kabullenmelidir. Bunun yanı sıra iyi ve kuvvetli
oldukları yanları ile gurur duyabilmelidirler.
4 . Çocuğunuza kendisine has yeteneklerini ortaya çıkartmasında yardımcı olun
Çocuklar birbirlerinden farklıdır. Her çocuğun farklı özellikleri ve yetenekleri vardır. Hepsinin başarılı
olduğu alanlar değişiktir. Çocuklarınıza kendi ilgi alanları ve yetenekleri doğrultusunda faaliyetlere
katılma imkanı sağlayarak onların araştırmaları ve yeni şeyler keşfetmeleri için destekleyin. Böylece
kendilerinde var olan yeteneklerin ortaya çıkmasını sağlayarak kendilerine göven duymalarını
sağlamış olursunuz.
5 . Yaptıkları ve ilgilendikleri şeylerin sizin için ne kadar önemli ve değerli olduğunu gösterin.
Katıldıkları faaliyetleri ve ilgilendikleri şeyleri sorun, okulda katıldıkları faaliyetlerin gösterilerine
gidin. İlgilendiği şeylerle ilgili okuduğunuz bir yazı ya da resmi onunla paylaşın.
6 . Evinizde herkesin birbirine güveneceği bir ortam oluşturun.
Duygularını, düşüncelerini, sevgisini, başarı ya da başarısızlıklarını, hayal kırıklıklarını aile fertleriyle
rahatca paylaşabilen çocuklar özgüvenli olurlar.
"Söylediğin kadar da kötü değilmiş" ya da "Geçer canım merak etme" şeklinde cevap verme yerine,
onların duygu ve düşüncelerini ciddiye alın.
7 . Çocuğunuza kendi davranışlarınızla örnek olduğunuzu unutmayın.
Çocuklarınıza, onlarda görmek istemediğiniz davranışlarda bulunmayın. Unutmayın çocuklar size
sizin onlara davrandığınız gibi davranacaklardır. Sinirlenip onlara bağırdığınızda, kızınca bağırmanın
normal olduğu mesajını verirsiniz.
8 . Beklentileriniz çocuğunuzun seviyesinde olsun, onu aşacak beklentilerden kaçının.
Her çocuğun farklı yapabilme kapasitesi ve seviyesi vardır. Çocuğunuzun birşeyi yapamayacağını
bildiğiniz halde bunu ondan bekleyip sonunda hayal kırıklığı yaratmayın. Ulaşabilecekleri
hedefler amaçlayıp başarılı olmalarını sağlayın.
9 . Çocuklarınıza sorumluluklar verin
Kendisine güvenilip sorumluluk verilen çocuklar kendilerini yararlı ve önemli hissederler.
10. Sadece çok özel yetenek ya da başarılarına değil herşeyine değer verdiğinizi ve taktir
ettiğinizi belirtin.
Küçük bile olsa yaptığı güzel birşey ya da davranışı için onu övün ve bunun ne kadar önemli
olduğunu belirtin.
11 .Ne yaparlarsa yapsınlar onları bağışlayın ve sevgi ile emniyette olduklarını hissettirin.
Çocuklarınızı disiplin edin ama bunu hiç bir zaman sinirle ve katı kurallarla yapmayın. Onları
disiplin etmeniz katı kurallarla katı cezalar verme şeklinde olmasın. Çocuklar adaletsiz davrandığınızda
bunu çok iyi bilirler. Onların güvenini sarsmayın.
12 . Birlikte vakit geçirin.
Ortak yapacağınız faaliyetler bulup birlikte zaman geçirin.
13 . Onların özgüvenlerini sağlayacak sözlerde bulunun
"Yardımların çok işime yaradı, teşekkür ederim" ya da " Bak bu aklıma gelmemişti bu konudaki
fikrini çok beğendim" gibi sözlerle onların katkılarına değer verdiğinizi gösterin.
14 . Çocuğunuzla ilgili problemeleri onu suçlamadan ya da onun karekterini eleştirmeden tartışın.
Çocuklar kendileri ile ilgili problemlerde kendilerine saldırılıp eleştirilmeden konuşulduğunda bu
problemi çözmek için çaba sarfederler. Onun karakterine değil yaptığı şeye hitap ederek konuşun.
Çocuğunuza
Her Gün Kitap Okuyor musunuz?
|
Anne ve babalar çocuklara kitap
okumanın yararlı olduğunu duymuştur ama pek çoğu bunun neden bu kadar önemli
olduğunu merak eder. İşte sorularınızın cavapları:
Neden
Çocuğuma Kitap Okumalıyım?
Araştırmalar anne ve babası tarafından her gün kendisine kitap okunan çocuğun
Araştırmalar anne ve babası tarafından her gün kendisine kitap okunan çocuğun
· Kelime hazinesinin erken yaşta geliştiğini
· Düşünme yeteneğinin ve buna bağlı olarak
yaratıcı zekasının geliştiğini
· Dinleme ve konuşma yeteneğinin geliştiğini
· Kitap okumayı seven bir birey olarak
yetiştiğini
· Okuyup yeni bir şeyler öğrendikce merak
etmeyi ve daha çok okuyup öğrenmek istediğini göstermektedir.
Çocuğuma
Kitap Okumaya Ne Zaman Başlamalıyım?
Ne kadar erken başlayabilirseniz. Hatta bebekliklerinde onlara kitap okumak dil yeteneklerini geliştirmelerinde yararlı olur. Buna ek olarak okurken anne ya da babadan fiziksel yakınlık ve ilgi görmek çocuğa sevildiğini hissettirerek kendisini iyi hissetmesini sağlayacaktır.
Ne kadar erken başlayabilirseniz. Hatta bebekliklerinde onlara kitap okumak dil yeteneklerini geliştirmelerinde yararlı olur. Buna ek olarak okurken anne ya da babadan fiziksel yakınlık ve ilgi görmek çocuğa sevildiğini hissettirerek kendisini iyi hissetmesini sağlayacaktır.
Hikaye Okurken Okumamı Kesmesine İzin
Vermelimiyim?
Elbette. Çocuklar soru sorarak öğrenirler. Anlaşılmayan bir kelimeyi açıklamak, hikaye kahramanları hakkında konuşmak, kitap hakkında tartışmak çocuğunuzun öğrenmesine yardımcı olacaktır.
Elbette. Çocuklar soru sorarak öğrenirler. Anlaşılmayan bir kelimeyi açıklamak, hikaye kahramanları hakkında konuşmak, kitap hakkında tartışmak çocuğunuzun öğrenmesine yardımcı olacaktır.
Aynı Kitabı Defalarca Okuyabilirmiyim?
Evet. Küçük çocuklar kendilerine daha önce okunmuş, bildikleri bir hikayeyi defalarca dinlemeyi çok severler.
Evet. Küçük çocuklar kendilerine daha önce okunmuş, bildikleri bir hikayeyi defalarca dinlemeyi çok severler.
Buna ek olarak aynı kitabın defalarca okunması çocukların aynı
kelimeleri defalarca duyarak aşinalık kazanmasına yardımcı olduğu gibi kitapta
verilmeye çalışılan mesajın akıllarında kalmasına da yararı olur.
Okumayı Çocuklara Sevdirmek
Çocuklar okudukca okumayı daha
çok sever, sevdikce daha çok okur ve öğrenirler. Okumayı sevmek bir anlamda
öğrenmeyi de sevmektir.
Okumayı çocuklara sevdirip onlara hayat boyu okuma alışkanlığı verecek,
zevk için okuyan bireyler olarak yetişmelerinde yardımcı olacak ilk kişiler siz
anne ve babalarsınız.
Küçük Yaştan Başlayarak
Çocukları Kitaplara ve Okumaya Yöneltmenin Bazı Yolları:
1. Çocuklarınızla muntazam
olarak kütüphaneye gitmeyi alışkanlık haline getirin.
Kütüphaneye onlarla birlikte gidip kitap seçmekten en az onlar kadar siz de zevk alacaksınız. Çocuklarınıza kütüphane kartı çıkartın ve kütüphanenin nasıl kullanıldığını öğretin.
Kütüphaneye onlarla birlikte gidip kitap seçmekten en az onlar kadar siz de zevk alacaksınız. Çocuklarınıza kütüphane kartı çıkartın ve kütüphanenin nasıl kullanıldığını öğretin.
2. Kitapcılara kitap bakmaya gitmek de
kütüphaneye gitmek kadar zevkli ve eğlencelidir. Çocuğunuzun kitap seçmesine
yardımcı olun ve ona kendi seçtiği kitabı satın alın.
3.
Alacağınız kitabın çocuğunuzun okuma seviyesinde olmasına dikkat edin. Ayrıca
çocuğunuzun ilgilendiği konular da çok önemli. Onun ilgi alanının dışına
çıkmayın.
4.
Çocuğunuza her gün 15-20 dakika kitap okuyun. Araştırmalar her gün kendisine
kitap okunan çocukların okumayı öğrenmesine çok yardımcı olduğunu gösteriyor.
Çocuklar yatak vakti ya da diğer bir deyişle uyku öncesi hikayeleri çok severler. Çocuğunuzun ilgisini kitaplara ve okumaya çekmenin en güzel yollarından biri, birlikte resimlerine bakarak ona uyku öncesi hikayeler okumanızdır.
Çocuklar yatak vakti ya da diğer bir deyişle uyku öncesi hikayeleri çok severler. Çocuğunuzun ilgisini kitaplara ve okumaya çekmenin en güzel yollarından biri, birlikte resimlerine bakarak ona uyku öncesi hikayeler okumanızdır.
5. Okurken
yaratıcı olun. Karekterleri değişik ses tonlamaları ile seslendirin. Okuduğunuz
kitap hakkında konuşun. Çocukları kitap hakkındaki fikirlerini söylemeleri için
destekleyin, sorular sorun.
6. Çocuklara
kitap okumak kadar onların size kitap okumasını sağlamak da oldukca önemlidir.
Sırayla bir sayfa siz bir sayfa çocuğunuz okuyabilir. Ona okumasının ne kadar
iyi olduğunu söylemeyi sakın ihmal etmeyin. Anne ve babaya kitap okuyabiliyor
olmak çocukların ovünecekleri bir şeydir. Bu onların okumayı sevmelerini
sağlar.
7. Kütüphanelerde
kitap ve okuma kulübü var mı araştırın ve çocuğunuzun böyle bir faaliyete
katılmasını sağlayın.
8.
Çocuklarınıza arkadaşlarıyla beraber kendi kitap kulüplerini oluşturmaları
fikrini vererek onlara ön ayak olun. Çocuklar arkadaşlarını çağırmaktan ya da
arkadaşlarına ziyarete gitmekten çok hoslanırlar. Kitap kulübü için belli bir
gün ayarlayıp arkadaşlarıyla bir araya gelerek birlikte kitap okumak ve
birbirlerinden kitap ödünç almak hoşlarına gidecektir. Kurdukları kitap
kulübüne isim vermelerini önerin ayrıca kulüp üyelerinin okudukları kitapların
listesini tutmalarını söyleyin.

Çoğu zaman, çocukları oynarken görünce, çocuk olmanın ne
güzel olduğunu geçiririz içimizden ve çocuklar için herşeyin oyundan ve
eğlenceden ibaret olduğunu düşünürüz.
Mutlu, memnun, neşeli anlarının yanı sıra, çocukların da günlük
hayatlarında kendilerine göre endişeleri, kızgınlıkları, huzursuzlukları ya da korkuları vardır. Onlar da değişik olaylar karşısında değişik duygular yaşar ve duygularına göre davranışlarda bulunurlar. Peki, olaylar karşısında yaşadıkları duyguları ayırt edebilirler mi? Bu duyguları anlayıp tanımlayabilirler mi? Duygularını dile getirip ifade edebilirler mi? Duyguları hakkında rahatca konuşabilecekleri ortamları var mıdır? Pek çok çocuk olaylar karşısında duygularını davranış olarak gösterirken, bunları kelimelerle anlatmakta zorluk çekerler. Bunun önemli nedenlerinden biri duyguları tanımamaları ve onları anlatacak kelime dağarcıklarının olmamasıdır. Yaşadıkları olaylardan etkilenip doğal olarak gelişen duygularıyla hareket ederler. Bu bazen saldırı ve arkadaşa vurma, bazen sinirlenip kötü söz söyleme, bazen ağlama ya da utanma gibi çok çeşitli şekillerde ortaya çıkar. Duyguları iyi ya da kötü, doğru ya da yanlış diye gruplandıramayız, hepsi doğal parçamızdır ve normaldir. Anne-baba ve öğretmenlerin, çocukları yargılamadan, küçümsemeden onların olaylar karşısında doğal olarak gelişen duygularını anlamalarına sabırla yardımcı olmalıdırlar. Önemli olan olaylar karşısında yaşanan duyguların farkına varılabilmesi ve tanınmasıdır. Özellikle çocuklar için ifade etmekte zorluk çektikleri duygularını tanımlayabilmeleri ve anlatabilmeleri onlara doğru ve pozitif davranış biçimi kazandırması açısından çok önemlidir. Örneğin arkadaşı tarafından elinden oyuncağı alınan çocuğun sinirlenmesi doğaldır, ama oyuncağını geri almak için kızgınlıkla arkadaşına vurması doğru değildir. Bu durumda oyuncağını geri almak isteyen çocuğa yaşadığı duyguyu anlamasında ve nasıl davranması gerektiği konusunda yardımcı olunmalıdır. Ona, oyuncağının elinden alınmasıyla (kendisine yapılmış bu haksızlık karşısında) sinirlenmesinin doğal olduğunu, ama arkadaşına vurmak yerine bunu kelimelerle arkadaşına anlatmasının doğru olduğunu anlatın. Arkadaşına vurduğu için çocuğa büyükleri tarafından ceza verilmesi onun duyguları öğrenmesine ya da benzer bir olayı tekrar yaşadığında daha iyi davranmasında yardımcı olmayacaktır. Çocuk aldığı ceza ile yaşadığı kızgınlık duygusunun yanlış ve yaşanmaması gereken bir duygu olduğu kanısına kapılıp aynı duyguyu her yaşayışında hata yaptığı düşüncesiyle suçluluk hissedecektir. Burada çocuğun yaşadığı duygu değil davranışı yanlıştır. O nedenle çocuğun duyguları ile davranışları hakkında konuşup, yaşadığı duyguların doğal olduğunu ama kötü davranışın doğru olmadığını mutlaka vurgulamak gerekir. Anne ve babanın çocuğunun duyguları karşısındaki davranış şekli, çocuğun duygulara karşı bakış açısını etkileyecektir. Çocuğun sinirlenmesine tepki olarak anne ve babanın sinirle tepki vermesi ya da çocuğu suçlaması, ona bu duygunun kötü bir duygu olduğu düşüncesini verecektir. Anne ve babanın çocuğun kızgınlığını sakince karşılayıp, yaşadığı duygunun doğal olduğunu, onu hala sevdiklerini ifade etmeleri, çocuğa kızgınlığın da diğerleri gibi doğal bir duygu olduğunu gösterecektir. Çocuklar hangi duyguyu yaşarlarsa yaşasınlar bunların çok doğal olduğunu ancak bu duyguların kaba ve kötü davranışlar şeklinde ifade edilmesinin yanlış olduğunu, yaşadıkları duygular yüzünden yargılanmadıklarını, suçlanmadıklarını ve hala sevildiklerini bilmeleri onları rahatlatacaktır. Duygularının kabul edilmediği ortamda büyüyen çocuk, olaylar karşısında doğal olarak gelişen duyguları ile ilgili suçluluk ve korku duyacaktır. Duyguları yüzünden suçluluk ve korku hisseden çocuk duygularının insanlarla olan ilişkilerini bozacağına inanır. Halbuki ilişkileri etkileyen duygular değil bu duyguların ifade ediliş şeklidir. |
DUYGULARI ÖĞRENELİM
Anne babalar evde, öğretmenler
yuva ya da okularda duyguları öğretirken bu sayfadan yararlanabilirler.
İster buradaki resimleri print edin, isterseniz de çocuklarla ekran başına geçin ve aşağıdaki soruları okuyun.
İster buradaki resimleri print edin, isterseniz de çocuklarla ekran başına geçin ve aşağıdaki soruları okuyun.

Merhaba çocuklar, size bir kaç sorum var.
1. Aşağıdaki resimlere bakıp bu çocukların ne yaptıklarını söyler misiniz?

1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Yani hangi duygular içindeler? Kendilerini nasıl hissediyorlar?
3. Yukardaki duyguların hepsini adlandırabildiniz mi? Hadi yukardaki çocukların duygularını
bir daha sayalım. Bunlara bildiğiniz diğer duyguları da ekleyin.
Yanıtlar burada,
Yanıt 1
1. Dilini çıkartmış.
2. Kaşlarını çatmış.
3. Gözleri kocaman açılmış ve donup kalmış .
4. Ağlıyor.
5. Dudaklarını bükmüş ve surat asmış.
6. Gülümsüyor.
Yanıt 2
1. Genelde şaşkın ve şımarık davranışlar içinde olunca yaparız böyle şeyler.
2. Bir şeye çok kızdığımız zaman kaşlarımızı çatarız.
3. Korktuğumuz zaman gözlerimiz açılır ve donup kalırız.
4. Canımız yanınca ya da duygularımız kırılınca üzülür ve ağlarız.
5. Bir şeye üzüldüğümüz zaman dudak bükeriz, yüzümüz asılır.
6. Mutlu, hayatımızdan memnun olduğumuz zaman gülümseriz.
Yanıt 3
Şaşkınlık duymak, kızmak, korkmak, üzülmek, mutlu olmak.
Buna eklediğiniz diğer duygular? Sevgi, kıskançlık, nefret, yanlızlık, sevinç duymak.
Gelin bir arkadaşınızı, kardeşinizi ya da anne ya da babanızı davet edin bu sayfaya ve yukardaki
soruları onlara da sorun. Bakalım onlar ne diyecekler?
Herkes, ne zaman hangi duygular içinde olunduğuna dair kendi fikrini söylesin.
Aldığınız yanıtların hiç birisine yanlış demeyin. Herkesin olaylara karşı duyguları ve tepkileri
farklı olabilir. Belki kardeşiniz size, "ben, istediğim birşey alınmadığında ağlarım"
diyecektir, kim bilir.
Duygularla ilgili eğlenceli başka faaliyetlere ne dersiniz?
1. İki ya da daha fazla arkadaş bir araya geldiğinizde sırayla herkes bir duygunun adını
söylesin ve diğerleri bu duyguyu yüz mimikleri ve hareketlerle göstersin.
2. Kulaktan kulağa oynunu hepiniz bilirsiniz. Simdi anlatacağım oyun buna çok benziyor.
Herkes ayakta arka arkaya sıraya girer. Oyunu başlatacak kişi bu sıranın başında, yüzü onlara
dönük durur ve en önde duran kişiye, yüzüyle bir duyguyu ifade eder. En öndeki çocuk arkasındakine
aynı yüzü yapar, o kendi arkasındakine ve oyun en sondaki kişiye sıra gelene kadar böyle devam eder.
En sondaki ortaya çıkıp yüzüyle bu duyguyu ifade eder ve duygunun adını söyler. Bilse de bilmese de sıranın başına sondaki çocuk geçer, böylece herkes sırayla başı çekmiş olur.
BU OYNUN ADI NE Mİ?Hadi buna siz bir ad bulun, ama bulduklarınızı bana da yazın.
3. Resim yapmayı seviyor musunuz? O zaman bir kağıdı önce ikiye sonra tekrar ikiye katlayın, tamam
şimdi kağıdı açıp eski haline getirin. Kağıdınız dört eşit parçaya ayrılmış durumda. Şimdi dört tane duyguyu çizecek yeriniz var. Hangi duyguları çizeceğiniz size kalmış. Dört tane seçin
ve başlayın. Çizmeniz bitince bugün kendinizi bunlardan hangisi gibi hissediyorsunuz bulun ve
istediğiniz renklerle boyayın.
4. DUYGU SAATİ
Evde anne babaların, okul ya da yuvalarda öğretmenlerin çocuklara yardım yardım ederek uygulayabilecekleri bu faaliyet için karton ya da kağıt, makas, raptiye ve kurşun kaleme ihtiyacınız olacak.
Küçük çocuklar için kağıt ya da kartonu daire şeklinde kesip hazırlayın. Çocuklar
daire şeklinde kesilmiş kağıdın üzerine aşağıdaki gibi duyguları belirten yüzler çizsinler. Duygu saatine
istediğiniz diğer duyguları ifade eden başka yüzler de çizilebilir.
Büyük çocuklar kağıdı daire şeklinde kendileri de kesebilirler.
Saatin ortasına bir delik açıp buraya raptiye ile tutturacağınız karton ya da kağıttan bir ok koyun.
Duygu saatini çok çeşitli faaliyetlerde kullanabilirsiniz.
Duyguların adlarını öğrenen çocuklara saatin okunu yüzlerden birine getirerek bu duygunun adını sorabilirsiniz. Çocuklar bunu kendi aralarında da yapabilirler.
Anne baba ya da öğretmenler küçük senaryolar yaratıp, bu olay karşısında hangi duygu içinde olursunuz diye sorabilirler. (Okul bahçesinde oynarken birisi seni itti ve yere düştün ya da öğretmenin yaptığın resmi çok beğendiğini ve okulda sergileyeceğini söyledi nasıl hissedersin gibi.) Çocuk duygu saatini kullanarak cevap verir ve duyguları hakkında konuşur.
"Tahmin et kim?" Oyunu
Oyunun amacı Bazen, karşımızdaki insanın bizim için söylediği güzel sözleri duymakta zorluk çekeriz. Hele bir de bu sözler başkalarının önünde yapılmışsa duyması iyice zorlaşabilir. Aynı şekilde birisine güzel bir söz söylemek de o derece zor olur çoğu zaman. Ama bu güzel sözler bir oynunun parçasıysa bunları duyması ya da söylemesi hiç de o kadar zor olmayabilir. Bu oyunun amaci insanlar (çocuklar, öğrenciler) arasında pozitif yaklaşımı sağlayarak kurulan iyi ilişkiler sonucu özgüveni sağlamak ve daha da geliştirmektir.
Oyun kaç kişilik?
4 ile 15 kişi
Gerekli malzemeler:
1. Kişi başına bir zarf
2. Kağıt
3. Kalem
Oyunun kuralları ve oynanışı
1. Çocuklar bir daire çevresinde toplanır.
2. Oyunu idare eden kişi herkese birer zarf, kalem ve küçük parçalara kesilmiş kağıtları dağıtır.
3. Herkes zarfların üzerine kendi isimlerini yazıp bunları sağ yanlarında oturan kişilere verir.
4. Herkes yanındakinden aldığı zarfın içindeki kağıda o kişi hakkında düşündüğü güzel bir özelliğini (güzel resim yapar, çok yaratıcıdır, güzel gülümsemesi vardır vs gibi) yazdıktan sonra altına da kendi adını yazar ve zarfı sağ yanındakine verir.
5. Oyun, bu şekilde, zarfın elden ele değişerek ve herkesin zarf sahibi hakkında güzel sözler yazmasıyla devam eder.
6. Sonunda zarflar tekrar sahiplerini bulduğunda oyun sona erer.
7. Oyunu idare eden kişi zarfları toplar ve aralarından birini seçerek o kişinin adını okuyarak onun hakkında yazılmış güzel bir sözü kimin yazdığını söylemeden okur.
8. Zarfın sahibi bu sözün kim tarafından yazıldığını tahmin eder. Eğer bilirse puan alır. Oyunun amacı tahminleri doğru yaparak oyunu en yüksek puanla bitirmektir.
9. Oyunu idare eden kişi sırayla herkesin zarfından güzel bir söz okur ve zarflar bitene kadar bu devam eder.
Oyun bittikten sonra herkes kendi zarfını saklamak için alır. Çocukların zaman zaman yazılan güzel ve pozitif sözleri okuyarak kendilerinde bulunan güzel özellikleri hatırlamaları desteklenir.
Oyundan sonra sınıf içi yapılacak tartışma ve konuşmalar
1. Kendinizle ilgili bütün bu güzel sözleri duymak size ne hissettirdi? Kendinizi nasıl hissettiniz?
2. Bu tip güzel sözleri ne kadar sıklıkta duyuyorsunuz? Bunlar sizi nasıl etkiliyor?
3. Bu zarfı tutacak mısınız? Neden?
4. Başkalarından güzel ve pozitif sözler duymak sizce neden önemlidir?
5. Bugün hakkınızda söylenen herşeye inandınız mı? Nedenleri?
Arkadaşlik Zinciri Oyunu Gerekli malzemeler: 1. Şerit halinde kesilmiş çizgisiz beyaz kağit (6cm-14cm). 2. Renkli boya kalemleri ya da gazlı kalemler. 3. Zımba. Oyunu kim idare edecek? Bu oyunu öğretmen idare eder. Büyük yaştaki (lise) öğrencilerle oynandığında bir öğrenci de idare edebilir. Oyun öncesi hazırlık faaliyetleri neler? Öğretmen oyundan önce öğrencilerle "iyi arkadaşın" özeliklerini ve huylarini tartışır. Herkes kendi fikrini söyler. Daha sonra bir arkadaşa iyi özelliklerini söylerken kullanılacak kelime ve sözlere örnekler verilir. Herkes kendi fikrini söyleyerek örnekler verir. (arkadaşlarına değer veren, sevgi dolu, yardımcı, iyilik sever vs gibi) Öğretmen öğrencilere beyin fırtınası yaparak sol yanlarında oturan arkadaşları hakkında bulabilecekleri butun iyi özellikleri düşünüp bulmalarını ve bunu yazmalarını ve bu listeyi o an için gizli tutmalarını ister. Öğretmen, öğrencilere beyin fırtınasını nasıl yapacaklarına dair örnek vermek için herkesin tanıdığı birisinin adını tahtaya yazar (müdür, okulun beden eğitimi öğretmeni vs) ve herkesten bu kişinin iyi huylarını, iyi davranışlarını, iyi özelliklerini vs söylemelerini ister. Öğrenciler söyledikce öğretmen bunları tahtya yazarak beyin fırtınasının yapılışına örnek vermis olur. Bu oyunda özellikle üzerinde durulacak konu nedir? Öğretmen öğrencilere oluşturacakları listenin sadece iyi ve pozitif özellikler için olduğunu belirtir. Herkes arkadaşlarının iyi özellikleri üzerinde odaklaşacaktır. Oyunda özellikle dikkat edilmesi gereken konu nedir? Öğretmen yanyana oturan öğrencilerin birbirleriyle iyi anlaşan ya da en azından birbirleriyle sorunları olmayan öğrenciler olmasına dikkat etmelidir. Eğer yanlarında oturan arkadaşları hakkında güzel şeyler söylemek istemeyen öğrenciler varsa yanyana oturtmayın. Bu nedenle oyuna başlamadan önce kimin nereye (kimin kimle yanyana) oturacagını daha önceden planlar ve herkesi bu plana göre oturtur.) Öğrencilere başka açıklanacak bir şey var mı? Öğretmen bu kağıt şeritlerinin renkli kalem ya da gazlı kalemlerle rengarenk boyanacağını ve sonra zımba ile birbirlerine eklenerek zincir haline getirilip ya sınıfın kapısına ya da sınıfta tahtanın etrafına süs olarak asılacağını söyler. Aslında bu zincir, sınıfı birbirine bağlayan arkadaşlığın görsel simgesidir. Zincirin her şeridi arkadaşların birbirine olan bağını simgeler ve arkadaşlık zincirini bir bütün halinde oluşturmak için bu şeritlerin her birine ihtiyaç olduğunu gösterir. Oyunun kuralları ve oynanışı 1. Öğrenciler bir daire oluşturacak sekilde otururlar. Öğretmen herkese kağıtları ve renkli kalemleri dağıtır. 2. Herkese sol yanlarında oturan kişilerin adlarını bu kağıtların üzerine renkli ve süslü harflerle yazmalarını söyler. 3. Öğretmen öğrencilere beyin fırtınası yaparak sol yanlarında oturan arkadaşları hakkında oluşturdukları iyi özellikler listesinden en iyi olanını ellerindeki kağıtlara yazmalarını söyler ve yazdıklarını renkli kalemlerle resimlemelerini ya da başka şekillerle süslemelerini ister. 4. Öğretmen öğrenciler arasında dolaşarak herkesin oyunun kurallarına uyup uymadığını kontrol eder. (pozitif seylerin yazılıp yazılmadığına bakar) 5. Öğretmen herkesin yazdıklarına baktıktan sonra sırayla herkesten arkadasları hakkında yazdıklarını sınıfa okumalarını ister. Her okunan kağıdı sırayla toplar ve birbirine zımbalar. 6. Bütün şeritler birbirine zımbalandıktan sonra oluşan uzun zincir daire şeklinde oturan öğrenciler tarafından tutulur ve son ucu birleştirilerek zincirin birliği ve bütünlüğü için her bir şeritin ne kadar önemli olduğu bir kez daha vurgulanmış olur. |
BENİMHAKLARIM
MUTLU
OLMAK, SEVİLMEK VE
ANLAYIŞ GÖRMEK BENİM HAKKIM.
Yani düşünce ve duygularımı rahatca
söyleyebilme hakkına sahibim. Kimsenin
benim duygularımı incitmeye, benim
düşüncelerimle alay etmeye hakkı yoktur.
ANLAYIŞ GÖRMEK BENİM HAKKIM.
Yani düşünce ve duygularımı rahatca
söyleyebilme hakkına sahibim. Kimsenin
benim duygularımı incitmeye, benim
düşüncelerimle alay etmeye hakkı yoktur.
BİR BİREY OLARAK
SAYGI
GÖRMEYE HAKKIM VAR.
Ben başkalarından farklı olabilirim.
İster daha uzun, ister kısa, ister kıvırcık
saçlı, ister düz, ister erkek, ister kız olayım,
bana eşit ve adil davranılması benim hakkım.
GÖRMEYE HAKKIM VAR.
Ben başkalarından farklı olabilirim.
İster daha uzun, ister kısa, ister kıvırcık
saçlı, ister düz, ister erkek, ister kız olayım,
bana eşit ve adil davranılması benim hakkım.
EMNİYETTE OLMAYA
HAKKIM VAR.
Yani kimsenin bana vurmaya, bana kötü
davranmaya hakkı yok. Kim olursa olsun
bana kaba kuvvet göstermesine izin vermeyin.
Yani kimsenin bana vurmaya, bana kötü
davranmaya hakkı yok. Kim olursa olsun
bana kaba kuvvet göstermesine izin vermeyin.
KENDİMİ TANIMAYA
HAKKIM VAR.
Yani yeteneklerimi bilmem için öğrenmeye
ve yaptığım iyi şeylerle övünmeye hakkım var.
Kimsenin beni hor görmeye ve eleştirmeye
hakkı yoktur.
Yani yeteneklerimi bilmem için öğrenmeye
ve yaptığım iyi şeylerle övünmeye hakkım var.
Kimsenin beni hor görmeye ve eleştirmeye
hakkı yoktur.
BÜYÜMEK İÇİN
TEK ŞANSLARI VAR. ONLARA BU ŞANSI
VERELİM.
OĞLUM / KIZIM
Daha doğduğun ilk gün öyle özeldin ki benim için, öyle zeki, öyle hassas, öyle iyi. Seni izlemek çok eğlenceliydi Büyüdükce, kendi düşüncelerinle kendine has bir birey oldun, yapmak istediklerinde kendine has bir yol seçtin. Seni izlemek çok heyecanlıydı. Daha büyüdükce daha bağımsız oldun, hala özel, hala zeki, hala hassas ve iyi. Seninle gurur duyuyorum ve sana has olan herşeyi ne cok sevdiğimi bilmeni istiyorum. Yazan: Susan Polis Schutz |
Sen Olmasaydın
Beni o kadar çok seven Öğütler veren
Derdim olduğunda benimle konuşan
Mutluluklarımı coşkuyla paylaşan SEN
Babacığım, ya sen olmasaydın
Benimle övünmeseydin
Başarılarımla kıvanç duymasaydın
Hatalarımı kabul etmeseydin
Başarısızlıkların hayatın bir parçası olduğunu göstermeseydin ve
Cesaretlendirip desteklemeseydin
Ya sen olmasaydın
İyiliği
Bağışlamayı
Insanları sevmeyi
sen öğrettin
Karşılıksız vermeyi
Anlamayı
Olduğu gibi kabul etmeyi
hep sen öğrettin
Babalarin en iyisi olduğun için
Bana hayat verdiğin için
Sonsuz sevgin için
Öğrettiklerin için
Örnek olduğun için çok tesekkür ederim
Seni her gün kendimde ve yaptıklarımda görüyorum ve
her gün bana verdiğin pozitif kişilik ve iyi özellikler için minnetarlık duyuyorum
Seni ne kadar çok sevdiğimi bir kez daha söylemek istiyorum
Seni çok seviyorum
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder