|
YÖNETİMDE VE
İŞTE BAŞARI İÇİN ALTIN KURALLAR
ADALETLİ DAVRANMAK
Personel arasında adaletli davranmak yöneticilerin
ihmal etmemesi gereken bir görevdir. Gerek işlerin yürütülmesi sırasında aynı
seviyedeki personele eşit oranda yetki ve sorumluluk vermek, gerekse hak ve
menfaatlerden eşit olarak yararlanmaları sağlanmalıdır. Kendisine adaletli
davranılmadığını sezen bir personel kuşkusuz görevini zevkle yapamaz.
Adaletli olmak eşit olmak manasına gelmez. İki personel arasında mutlaka
farklılıklar bulunabilir. Olmaması gereken yaklaşık ayrı özelliklere sahip
personel arasında verim ve kariyer özellikleri dikkate alınmadan yapılan
sübjektif değerlendirmelerde birinin kaydırılması durumudur. Adalet ve
eşitlik prensiplerine uyulmayan işletmelerde de çalışmak adeta işkencedir ve
istenilen verim elde edilemez.
AKRABAYI İŞE ALMAK
Akrabaları ve arkadaşları işe almak yararlı veya
sakıncalı olabilir. Ancak tecrübeler göstermiştir ki sakıncaları
yararlarından daha fazladır. İş verilen akrabanın çok iyi eleman olması
önemli değildir. Sizin ona farklı davranacağınız düşüncesi en güvendiğiniz
adamlarınızın sizi terk etmeleri ile sonuçlanabilir.
ALÇAK GÖNÜLLÜ OLMAK
Örgütlerde bencil olmayan hoş sözlü karşısındakilere
saygı gösteren ve fikirlerine değer veren insanlar herkes tarafından
sevilmektedir. Özellikle yönetici pozisyonunda bulunanların sorumlu oldukları
personele karşı sevgi ile itina ile alçakgönüllülükle yaklaşması onların
çalışmalarını olumlu etkiler. Yönetici mütevazı çok iyi bildiği konularda
bile iddiasız karşısındaki insanın belki daha iyi bir görüş öne
sürebileceğini düşünerek hareket etmelidir. Her şeyi yalnız ben bilirim, ben
yaparım düşüncesi hoş olmayan ve ekip çalışmasını engelleyen bir sonucu
ortaya çıkaracaktır. Çalıştırdığı insanlara sert davranan ve işyerini
yaşanılmaz bir havaya sokan yönetici iyi bir yönetici değildir.
AMAÇLAR, PLANLAR, HEDEFLER
Yöneticilikte başarılı olmanın temel şartlarından
olan amaçların belirlenmesi ve hedeflerin tespit edilmesi personelin
enerjisini aktif olarak yönlendirmede etkili olabilmektedir. Belirlenen
hedeflere ulaşabilmek için her şeyden önce gerçekçi bir plan çalışmasına
ihtiyaç vardır. Belirsiz hedefler amaca ulaştırmayacağından hedefler belirgin
olmalıdır. Genel olarak personelin önüne güç ancak erişilebilir hedefler
konmalıdır. Bir bilim adamına göre yobazlık amacımızı belirledikten sonra onu
bir kenara itip gelişigüzel, iki misli sonra dört misli daha sonra sekiz
misli enerji harcamaktır. Gerçekte ise hedefler dışında kalan herhangi bir
fikir yöneticinin kendi tarafından veya personelin ağzından kullanacak olursa
hemen orada o fikri etkisiz kılabilmek gereklidir.
ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME
Araştırma ve geliştirme yeni bilgiler elde etmek
yada mevcut bilgileri ortaya çıkarmak amacıyla yapılan ve bilginin sistematik
olarak toplanmasını, analizini ve yorumunu gerektiren bir çalışmadır. İşletmeler
varlıklarını sürdürebilmek için devamlı araştırma ve geliştirme eylemlerine
girişmelidirler. Araştırma ve geliştirmede işletmenin izleyeceği strateji
devamlı yenilik yaparak büyümeyi sağlamak olmalıdır.
BAŞARI DEĞERLEME
İşletmenin başarısının devamı, üyelerinin
başarılarına bağlıdır. Personelin her yaptığı çalışma başarılı veya başarısız
olarak nitelendirilir. İşletmelerde başarı değerleme; personelin işiyle
ilgili davranışların gözden geçirilmesi, terfisiyle ilgili bilgilerin
sağlanması ve maaş artışlarına baz olmak üzere yapılabilir.
BAŞKALARININ İŞİNİ YAPMAMAK
Yönetici bütün çalışanların görev yetki ve
sorumluluklarını tam ve kesin olarak belirlemeli ve yazılı olarak kendilerine
bildirmelidir. Her işin bir sorumlusu herkesin bir sorumluluğu olmalıdır.
Bütün yetki ve sorumlulukların tepe yöneticilere bırakılması büyük bir
sorumsuzluktur. Herkes kendi işine sahip çıkmalı.
Başkalarının işine yardımcı olmak, ancak ilgili
kişinin talep etmesi halinde söz konusu olmalıdır.
BİLGİ
Elektronikteki gelişmeler kişi ve kurumların
birbiriyle haberleşmesini belirli merkezlerden bilgi ve haber alınmasını
kolaylaştırmıştır. Teknoloji o kadar ilerlemiştir ki yenilik getiren kendi
buluşunu rafa kaldıracak başka bir yenilikle karşı karşıya kalmadan ancak çok
kısa bir süre soluk alabilmektedir. Bu günü yarının koşulları içinde
düşünmenin gerekliliği teknolojinin hayati önemi dikkatsizliğe yer
bırakmamaktadır. Yeni yönetici kuşağının kazanacağı tek şey düşünmektir.
CESARET
İnsanların bilmediği şeylerden birisi de cesaretin
öğrenilebilir olduğudur. Örnek olarak pilotlar uçtukça korkularının gittiğini
görmelidir. İnsanlar çoğu hedeflerine ulaşmada başarısız olmaktadır. Çünkü
önlerindeki işlerden korkmakta ve onları aşabileceklerine inanmamaktadırlar.
Her şey hesaplanmalı gerçekler araştırılmalı ve başarı şansı varsa cesaretli
olup risk göze alınmalıdır.
CEZALANDIRMA
Cezalandırma en çok bilinen ve uygulaması en kolay
olumsuz teşvik unsurudur. Ceza tehdidi bazı insanları korkutabilir ama
kimseyi motive etmez. Yönetici çalışanları sevk etmek için olumlu motivasyon
yöntemlerini kullanmaya dikkat etmeli son çare olarak gerekiyorsa
cezalandırmaya başvurmalıdır.
ÇALIŞKANLIK
Kazandığımız sahip olduğumuz her şeyi çalışmaya bir
enerji efor sarf etmemize borçluyuz. Hayatta kaybettiklerimizin tamamı o ise
gereği gibi önem vermemizden kaynaklanmaktadır. Yılmadan, düzenli her gün
kendimiz gayeye yönelik çalışmalıyız. Japonların başarısının sırrı ciddi ve
sistemli çalışmakta yatmaktadır. Pıcasso’da “Çalıştığımda rahatlıyor ve
dinleniyorum beni esas yoran hiçbir şey yapmamak yada gelen anlayışsız
misafirleri ağırlamak oluyor.” demektedir.
Çalışma ortamı etrafının çepeçevre kuşatan çalışma
ortamı kişinin verim ve morali ile yakından ilgilidir. İnsanoğlunun sadece
%20 verimli çalışmaktadır. Gerçekte insan %20 gibi verimle çalışmak üzere
yaratılmamıştır. Bu verim düşüklüğünün bir kısım insanın kendi gelişimi ile
ilgili iken , önemli bir kesimi de çalıştıkları ortamla ilgilidir. Personelin
çalışmalarını sınırlayan etkileri ortadan kaldırma imkanı sonuçların
şaşırtıcı derecede düzeldiği görülmüştür. Bundan dolayı yöneticiler
işletmelerini kapalı kapılar ardından yönetmemeli iş alanını dolaşmalı ve
işletmenin gidişatı , iş ve işlemlerin yapılışından haberdar olmalıdır.
Çalışma Sözleşmesi
İşletmemize aldığımız personelin dosyasına, işe alma
döneminde karşılıklı olarak anlaşılan görev ve sorumlulukları gösteren bir
sözleşmeyi de koymak gerekir. Bu durumda her iki tarafta yetki ve
sorumluluklarını bilecek ve örgütün amaçlarını gerçekleştirmesinde daha etkin
katılım söz konusu olacaktır.
Çatışma ve Çözümü
İşletmelerde elemanlar arasındaki görüş ayrılığının
bir yere kadar faydası vardır. Bu durum zeki insanların var olduğunu
gösterir. Bu fikir ayrılığı tartışmalara neden olduğu zaman yöneticiler olaya
müdahale etmelidir ve bütün tartışmalar yüz yüze olmalıdır .Çatışma ve
tartışmalı işletmeye zarar vermeden gerçekleştirilmelidir. İşletmelerde
tartışmaların bitmesi için her iki tarafta dinlenmelidir.
Çevrenin Analiz edilmesi
Çevrenin analiz edilmesi stratejik bir yönetimin
bize sunduğu bir fonksiyondur işetmemizin içinde bulunduğu dünya sistemi
ülkenin ekonomik politik siyasi ve diğer şartlar ayrıca çevre dediğimiz
pazarımız müşterilerimizin değişmesi ile ilgili değişme ve gelişmeler devamlı
olarak incelenmelidir. Çevrenin sürekli değişmesi işletmelere iki seçenek
sunmaktadır .Fırsatlar ve Tehditler Çevredeki değişme ve gelişmeler bir
fırsat mı teşkil ediyor yoksa bir tehdit mi teşkil içeriyor bunları ancak
devamlı bir inceleme ile anlayabiliriz. İşletmeler öncelikle rekabet
edebilecek istenilen endüstri alanının şu anki ve gelecekte ki durumunun
araştırmalıdır. Çevre çok hızlı geliştiğinden ve değiştiğinden hiçbir belirti
ve işaret vermeden yeni bir buluş yeni rakip işletmelerin önüne geçebilir.
Bunlara karşı hızlı hareket ederek doğru önlemleri almak en iyi çözüm
yollarından biridir.
Değişim ve Dönüşüm
Yönetim süreçlerinde üretim, pazarlama ve finansman
ve faaliyetlerimizle ilgili her konuda takip etmekte güçlüklerle
karşılaştığımız değişiklikler yaşanmaktadır. İşletmeler çevreden etkilenen
açık sistemlerdir. Çevremizdeki değişime işletmede bir dönüşüm yaparak
karşılık vermeliyiz. Aksi takdirde etkin rekabet edemeyeceğimiz gibi belkide
personelimizi dahi tatmin edemeyebiliriz. Değişimin yöneltilmesinde her örgüt
kendisine ait iki sistematik uygulama yerleştirilmelidir. Öncelikle her
yaptığı işte sürekli ve düzenli iyileştirmelere ihtiyaç vardır. İkincisi her
örgüt kendi azalarından yararlanmalı yani onlardan bir şey öğrenmeli ve yeni
uygulamalar gerçekleştirmelidir.
Denetim
Denetim faaliyetlerinin en önemli amacı işletme
amaçlarının gerçekleştirilmesinde rasyonellik sağlamaktır. Denetim ;
örgütlerin faaliyet sonuçlarını amaçlar, politikaları planlar ve
stratejilerle karşılaştırılarak kabul edilebilir sınırlar içinde tutulması
olarak tanımlanabilir. Denetim sürekli bir baskı altına getirilmemelidir. Bu
hem ekibin hem sizin moralinizi ve sağlığını bozabilecektir. Denetim ceza
vermek için bir araç haline getirilmemelidir.
Dürüstlük ve şeffaflık
Yöneticiler sözleri ve davranışlarında dürüst
oldukları süre personelin sevgi , saygı ve güvenini kazanır. Çağdaş yönetim
şeffaf olmalıdır. Daima açık samimi davranışlar huzurlu bir ortamın
belirleyicileri olmaktadır.
Eğitim ve geliştirme
İnsan yaptığı şey her ne olursa olsun öğrenmeyi sürdürürse
kendisini geliştirebilir .İşletmeler içinde benzeri bir durum söz konusudur.
Bir işte ustalaştığına inanç getirildiği , konuyla ilgili her şeyin
öğrenildiğini sanılıp mücadele bırakıldığı takdirde rakipler sizin önünüze
geçeceklerdir. İşletmelerde personeller kongreye veya seminerlere katılma
fırsatı verilmelidir. İşletmeler personellerini en az bir yöne uzmanlaşmış
şekilde yetiştirilmek zorundadır. İşe almadan önce bir eğitim programından
geçirmelidir. Eğitim başkalarının deneyimlerinden birşeyler öğrenmenin yolu
olarak söylenebilir. Tabipler sıkı bir eğitimden geçmeden bizi tedavi etmeye
kaksalar çok canımız yanardı. Başarılı yöneticiler her elemanı sistematik
olarak geliştirirler bunu sadece onları düşündüklerinden değil, işletmeye
yararlı olacağı için yaparlar. Eğitimli yöneticiler ve elemanlar eğitim
görmemiş rakiplerini kolayca geçmektedirler. Eğitim hızlandırılmış bir deney
olarak düşünülmelidir. Eğitimin sonunda elde edilen sonuçlar
değerlendirilmelidir. İstenilen başarılmış mıdır? Başarılmamışsa nedeni
nedir? Eğitime başlamadan, eğitim devam ederken, ve eğitim tamamlandıktan
sonra personelden bilgi alınmalı ve gelişmeler kontrol edilmelidir.
Eleştiriler ve eleştirilere değer vermek
Kişinin kendini bir eleştiriyle doğruya yönlendiren
insanlar nezaketle ve anlayışla karşılaması, olgunluğunun belirtisidir. Bizim
kolay kolay elde edemeyeceğimiz bir bilgi veya hiç düşünmediğimiz bir husus
eleştiriler vasıtasıyla ortaya çıkabilir
Esneklik:
İnsan yönetimde başarılı olabilmesi için esnek
davranabilmeli. Amaçlara ulaşmada da bir çok yol vardır. Eğer tek yolda ısrar
edilip bürokratik yapım sıkı tutulursa insanlar rencide olur. Bu sebeple
programlar sık sık gözden geçirilmelidir.
Yönetenler kararlarının şartlar değişirse
değiştirmeyi bilmelidir. Tek strateji ile hareket tek vitesli araba gibidir.
Etkin Olmak:
Etkinlik kalıtsal değil öğrenilebilen bir konudur.
Doğru şeyler yaptırma yapma geleneğidir. Yöneticinin etkin olması, kaliteli
kadro kurması, ise plan ile değil zamanının gerçekte neye harcadığını bulması
gerekmektedir. Yöneticinin bilinen en büyük başarısızlığı ise bir konumun
gereksinimlerine göre kendini değiştirmemesidir.
Etkin yönetici olabilmek için P. Arucher’in beş
zihin alışkanlığı;
1.O zamanını
neye harcadığını bilir.
2.Çabasını
çalışmaktan çok sonuç almaya yöneltir.
3. Sahip olduğu güçlere dayalı olarak çalışır.
4. Daha yüksek başarının olağan üstü sonuçlar vereceğini birkaç büyük alan
üzerinde yoğunlaşır.
5. Etkili kararlar alırlar.
Eyleme Geçmek:
Eylem harekete geçmektir. Alvin Totler bürokrasinin
değişen çağda yetersizliğinden , insanların bürokrasiyi bilmemesinden
yakınmaktadır. Bunu aşmak lazımdır. Aşılmazsa eylemsizlik ortaya çıkar. Büyük
şirketlerde yüzlerce kurmay kalın , sıkıcı raporlar hazırlar. Bunlar
düşüncelerin sıkılmış suyudur. Yöneticiler satış, üretiş, pazarlayış işlerini
görmeyip bilmediklerinden bu raporları gerçek zannederler. Böyle raporlardan
çok zor “yenilik” çıktığından da şirkette durgunluk oluşur. Buda kötüdür bu
yüzden akıcı bir yapıya ihtiyaç vardır. Bu konuda bilinmesi gereken bir kaç
şey vardır;
Fiyatlandırma:
Fiyat teşekkülünün bir çok nedeni vardır “geleneksel
fiyatlandırmada “da fiyatı girişimi belirler.”Rekabet sistemin”de duruma göre
fiyat ne kadar düşükse o kadar iyidir. Maliyet düşünen ayakta kalır. Genelde
fiyat belirleme karmaşıktır. Kimi insanlar fiyatı bilmediklerinden , aynı
fiyat bazılarına pahalı bazılarına ucuz gelir. Ancak tekrarlı alımlarda
kalite ve güven istenir.
Fiyat belirlemede bazı kurallar vardır.
Geri Bildirim:
Sonuçların değerlendirilmesi ve bunlarla değişikliğe
gidilmesinden geri bildirim denir. Hatalı ürün varsa ilgili mekanizmaya
bildirilir. Hatalar önlenir.
İşletme faaliyetlerinden sonuç elde edilir. Sonuç
arzu edilen yada edilmeyen bir şekilde olabilir. Sonuç almamak başarısızlık
değil geri beslemedir. Tecrübeyle daha verimli hale gelebilir. Geri bildirim
genel olarak kontrole benzese de dinamik süreç olması özelliğiyle ondan
ayrılır.
Girişimcilik:
Girişimci mal ve hizmeti üretmek ve/veya pazarlamak
üzere sahip olduğu üçüncü şahıslardan elde ettiği sermayeyi riske atarak
faaliyette bulunan,, sürekli güven hissi oluşturduğu için önemini çevresine
anlatan tez canlı olma,sorun çıkmadan çözüm bulmaya çalışan, gündemini
belirleyen işlerin gelişme hızını ayarlayan , Şirket yönetimine ağırlıklarını
koyan , her işe yalnız girişip kimsenin işine burnunu sokmasına izin
vermeyen, sermaye sahibinin sermayesinden sorumlu olan kişidir.
Çağdaş işletmecilikte girişimcilik ve yöneticilik
birbirinden gittikçe uzaklaşan iki daldır. 20’yy da bu kuralı en iyi bir
şekilde uygulayan ve şirketlerini küçük özerk yapıya büründürenler ayakta
kalacaktır.
Güven
Güven insanlar arası karşılıklı prensiplerin sadece
birisidir. Samimiyeti gerçekleştiremeyen toplumlar asla rahat ve mükemmel bir
ortam oluşturamazlar. Bir örgütü yöneten kişi astlarının güvenini kazanmışsa
işler ahenkli olur. Formalitelerde ortadan kalkar. Formaliteler azalınca
tasarruf artar. Güven karşılıklıdır “Güvenmiyorsanız çalışmayınız “ sözü
yerindedir.
Gözlem ve Analiz
Yöneticilerin masa başında politika ürettikleri
dönem bitmiştir. İnsanın vazifesi ne olursa olsun sorunlara her bakışında,
değişik açıdan bakmasını bilmelidir. Daima başarısız olanın başarılı olana
bakıp örnek olmamalıdır.
Daima yenilikte kar vardır. Herkesin kendisiyle
yarışması gerekir. İşlerimizde birinci basamak izlemek; ikinci basamak
eylemdir. Böyle yaparsak büyük ihtimalle başarırız. Başarısız olarak
izleyeceğimiz son yol elde ettiğimiz neden sonuç ilişkisiyle hatalarımızı en
hızlı şekilde gözlemleyip analiz etmektir.
Halkla İlişkiler
Halkla ilişkiler örgütün kendi çevresiyle ilişki
kurmasıdır. Tanımı b”bir örgütün kendi, amaç politika ve faaliyetlerini
tanıtmak, buna karşılık ilgili kişi ve grupların güç ve desteğini sağlamak
amacıyla çevresiyle karşılıklı ilişki kurması ve bu ilişkiyi geliştirerek
sürekli kılması için giriştiği sürekli ve planlı çabaların maharetle
uygulanması sürecidir.”şeklindedir.
Halkla ilişkiler karşılıklı etkileşim sürecidir.
Asla reklam değildir. Reklam ücretle satış yapmak; halkla ilişkiler de
karşılıklı etkileşim sürecidir, İşletmenin imajını güçlendirmedir.
Hizmet Anlayış ve Tutkusu
Hizmet tutkusu eşittir başarıdır. Hizmet tutkusu
müşterinin problemini 24 saat içinde çözmek ve cevap vermektir. Yüzde elli
kabiliyeti olan insan yoğunlaştırılınca başarı sağlar. İlgilenmede devamlı
haberleşme başarı getirir.
Hoşgörü Olma, Zaman Tanıma
Yunus ; “Yaratılanı hoş gör yaratandan ötürü.”
Demiştir. Herkesin çok iyi veya yapamadığı konular vardır. İnsanın
yapamadıklarına tolerans gösterilmeli ama bir daha olmaması şartıyla.
Unutulmamalıdır ki hata yapanı yerden yere vurmak onu kötü durumun en alt
tabakasına atmaktır. Bu problemleri çözmez. Konuşarak problemin kaynağına
inilmeli, gerçekçi çözümler getirmeli, sevgi beslemeli, hizmet atmosferi
çekilmez hale getirilmemeli, kalpler kazanılmalı, kendimizin de aynı hale
düşebile-ceğimizi düşünmelidir. Yenilik için başarısızlığa uğrama yeteneği
lazımdır. Hayat insanı kendi güç ve kapasitesiyle aşabileceği bir iş
değildir. Asmanın çaresi hoşgörüdür. Toplumsal problemler hoşgörüsüzlükle
başlar.
Başarısızlığın verdiği en büyük ders;
Başarısızlıktan korkmamadır. (Öldürmeyen herşey güçlü kılar.) Hata yapılıp
ders almak lazımdır, ancak bununda bir sınırı vardır. Astlara hata yapabilme
imkanı tanınırsa gelecek için güçlü yöneticiler yetiştirilmiş olur. Siz
kibarsanız ekibinizde kibar olacaktır. Personelin başarıları takdir edilirse
hatalarında da eleştiri yapabilme imkanı olur. Kabul edilemez davranışlara
karşı açıkça konuşmak lazımdır. Ekibin elemanını değerlendirirken ona açıkça
ondan nefret etmediğiniz hissettirmelisiniz. Çünkü konu onunu kişiliği değil
iştir. Hiç yanlış yapmadığını savunan dar görüşlü kendisiyle sınırlı
insanlarla iş yapılmaz.
İş Birliği, Ekip Çalışması, Takım Ruhu
Bu konuda şunu bilmek yeterlidir sanıyorum: “Bir
zincir en kuvvetli halkası kadar değil, en zayıf halkası kadar güçlüdür.
Verimli bir işbirliğinin şartı ahenkli bir gruptur. Ekip kuran yöneticiler
daha başarılıdır. Örgüt herşeyden önce gelir. İnsanlara saygı ve sevgi
besleyenler mükemmel bir ortam ve işbirliği sağlar. Başarının sırrı,
insanlara saygı ve sevgidir. Makinanan uyumlu çalışması hayat için öucudun
sağlıklı olması, insanlardan ne istediğini açıkça belirtmek, ekip
çalışmasının teşvik edilmesi, ekip çalışanlarına zor zamanlarında yardımcı
olmak, kin ve nefret beslememek diyaloğlarda sen ben değil, siz-biz ifadesi
kullanmak, ekip toplantılardında, başarılı olanların haklarını vermek, ekibe
teşekkkür etmek, başarıların üste iletmeyi ihmal etmemek, sakin tavırlı
olmak, hoş bir çalışma ortamı sağlamak, beceriye göre adam kullanmak
lazımdır.
İletişim
Etkileşimde kullanılan bir araçtır. En az iki
birimin birbiriyle alış-verişidir. Hedef birimin cevabına geri iletim denir.
Mesajların gidip geldiği yolam kanal denir. Ne kadar çok duyu organı varsa
kanal verdır demektir.
İşletmenin başlıca iki hedefi vardır: 1-Olup
bitenler hakkında bilgi alıp vermek, 2- Kişilerin tutumunu etkilemek.
İmaj
İmaj, bir kişi veya kurumun diğer kişi ve kurumların
zihinlerinde isteyerek ve istemeyerek bırakmış olduğu, hizçmetle ilgili
personel, kullanılan araç gereçler çevresi hakkındaki fikirler, anlayış ve
değerler şeklinde ifade edilir.
Kuvvetli ve kalıcı bir imaj oluşturulmasında
şirketin kendisi hakkındaki öz düşüncesi önemlidir. İmaj sadece müşterileri
değil işletmede çalışanlarıda etkilemek için kullanılır. Başarılı olmanın
kaliteden sonraki şartı: imajdır.
İnsanları Anlamak
Bir insanı etkili ve verimli yaptırabilmek için onu
tanımak gerekirdi. İnsan çok yönlü ve bütünüyle anlaşılması zor bir
varlıktır. İnsanını hareketleri sadece göründüğü gibi değerlendirimemelidir.
İnsanları anlamak için gözlem gücü ve o insanın değer yargıları bilinmelidir.
Herkes için para önemli olmayabilir. Bu yüzdenede güven sağlamak gereklidir.
İş Değerleme
İş değerleme, yapılan işlerin ayrıntıl analiz ve
tnımını yapıp kendi aralarındaki tanımını da yaparak, aralarındaki
farklılıkların kolaylık ve zorluk esasına göre nesnel olarak ortaya
konmasıdır. Önce işlerin analizi yapılmalıdır. Bilimsel ücret düzenenide iş
değerlemeden yararlanılır.
İşe Göre Adam mi? Adama Göre İş mi?
Yöneticinin başarısı işe alıp çalıştirdiği iyi
elemanla oratlııdır. Bu sebeple kadro seçerken dikkat edilmelid. Ekibiniz iyi
ise sizde iyisinidir.
Değer hükümleri sarsılmış, değerleri sarsılmış, bir
sisteme sahif olamamış, mevki ve makamlard*** hak etmeyenlerce adeta talan
edildiği ülkelerde bilgiye ve bilgili insana önem verilmez. Böyle ülkelerde
herkes birbirinden şikayetçidir ve oturup serzenişte bulunurlar. Sonraları
ise felakettir. İş ve hizmet yerleri insana toplumun emanetidir. O emanet
emin ellere verilmezse çarçur edilir. Toplum kaynayan kazana dönüşür, ehil
olanlar safdışı bırakılır. Mücadele etmeleri dahi engellenirse o ülkede
kıyamet kopmuştur.
İşlerin Öncelik Sırası
Herşey zamanında yapılmalıdır. Zamanında yapılmayan
iş yanlıştır. Aylık yıllık, günlük planlar, programlar yapılmalı işleri öneme
göre sıralamalıdır. Ortaya konulan pek çok fikir kötülüğünden değil hatta iyi
icra ve ifa edilmemesinden değil kötü zamanlamadan dolayı istenilen sonucu
vermez.
İşletme-Örgüt
İşletme herşeyden önce mal ve hizmet üreten iktisadi
bir birimdir. Organizasyon belirli amaçları gerçekleştirmek için oluşturulmuş
sosyal bir gruptur, mekanik bir araç değildir. Yapı organizasyon ortak amacı
doğrultusunda bireylerin ilişki kurmasını sağlayan çevredir. Kuruluş bir
insanlar grubudur.
İşletmede aşırı örgütlenme olmamalı , sıkıntıya
sebep olan hiç kimse Honda’nın nasıl bir örgüt yapısına sahip olduğunu
bilmez. Sadece bir çok araştırma grubu vardır. Yenilikçi ve esnektir.
Ekibin yapacağı hedef belirleme, organizasyon hedefe
ulaşmadır.
İşi Ehline Sormak, Uzmanlara Danışmak
Kendini yetiştirmiş ve alanında söz sahibi olmuş bir
insana danışmak , insanı yanlışlardan korur. İstişarenin önemi insanlık
tarihinde ne kadar önemli , büyük iş ve hadiseler meydana gelmişse hepsi
ortak bir düşünce ve tecrübenin ışığında olmuştur. Kendinize daha akıllı bir
danışman bulup ona danışın.
Bir çok insanla uğraşan ilk insan siz değilsiniz.
Bilen bir insana danışın. Her şeyi kendi başına yapmaya çalışmamalısınız, ve
potansiyel kaynaklardan mahrum olmamalıyız.
Kalite Çemberleri
Kalite çemberleri personelin yaptıkları işle ilgili
çeşitli sorunları kaynakları ve sebeplerini birlikte çalışarak ve çeşitli
toplantılar yaparak araştıran, bulan ve tepe yönetimine rapor eden gönüllü
kişilerden oluşan bir gruptur. Kalite çemberlerinin 5 grubu vardır.1. Yürütme
komitesi 2. Grup rehberi 3.Kalite grup lideri 4.Kalite grup üyeleri 5.tepe
yönetimi ve onun yaklaşımı. Kalite çemberlerinin en önemli özelliği tasarrufu
sağlamasıdır.
Kalite Tutkusu
Müşterilerde ilişkilerde hiçbir şey kusurlu maldan
daha yıkıcı olamaz. Müşteriden kalite konusunda yorum istenmeli ve bu
yorumlar çerçevesinde değişiklikler yapılmalıdır. Eğer mallarınız kalitesi
sebebiyle alınıyorsa kaliteniz düştüğü anda kaybedersiniz.
Kararlılık Samimiyet; Heyecan
İnsanların davranışları arasında ki farkın sebebi
problemlere karşı insanların farklı tepki vermesidir. Bir işe başlamadan önce
kuvvetli bir arzu ile başlanmalıdır. İleriye bakmalı ve geri dönmek imkanını
elinden geldiğince güçleştirmelidir.
İnanç; Yaşama anlam kazandıran ve yön veren
yönlendirici bir itikat yargı, hırs yada prensiptir. İnançlar amacımıza giden
yol haritamız pusulamız ve amacımıza ulaşabilmeyi garantileyen aracımızdır.
İnançlar, ne istediğinizi görmenize ve onu elde etmenize yardımcı olacaktır.
Karar Verme
Başarılı yönetici hızlı karar vermenin cazibesine,
zamanına göre, kapılmaz. Başarılı yönetici kararın ne zaman bir ilkeye
dayanması ve ne zaman durumunuzu iyi ve kötü tarafları göz önünde tutularak
ve pragmatik biçimde (izlenecek yol, yöntem) verilmesi gerektiğini bilir.
Kapınız Her Zaman Herkese Açık mı?
*Öğrenilmesi gereken ilk dil tatlı dildir.(Barış
Manço)
*Herkes saygı bekler. Siz saygılıysanız onlarda size
karşı saygılıdır ve onu etkilersiniz.
*Bir insanın kalbine girmenin yolu kendisinin iyi
yönlerini bilmek ve saygılı olmaktır.
*Hiç bir çalışanınızın, size söylemek istediği şeyi
sizin tavırlarınızdan dolayı söylemekten vazgeçmemelidir.
*Kapı açık olarak yönetim ama alelade gelenleri
engelleme
Koltuğu Bırakabilmek
*Normal bir insan hangi mevkide olursa olsun
vazifesinin hakkını veremiyorsa vazifeyi teslim etmeyi bilmeli yoksa daha
kötü sonuçlara azledilir.
*En uygun hareket tarzı, yapamayacağı vazifeyi en
uygun şahsa teslim etmek.
*Emekli olduktan sonra kılavuzluk sırası sizdedir.
Bunu ziyan etmeyip kullanmalısınız. Sizden sonraki insanların işlerini
kolaylaştırmak kadar iyi bir miras az bulunur.
Koordinasyon
*Koordinasyon; örgüt üyelerinin çabalarını
birleştirmek, zaman açısından uyumlu kılmak amaca varmak için iş ve eylemleri
birbiri ardına getirmek ve birbirini tamamlamak için en önemli fonksiyondur.
*Örgütün bölümlerinin birbiriyle uyumlu çalışması şarttır. Yoksa bozulur ve
geriler. *Örgüt büyüdükçe kompleksleşir ve haberleşme zorlaşır. (Dikkat
lazım).*Koordinasyon fonksiyonun duyarlı ve düzenli yürüyebilmesi için temel
ilkeleri 1-Sorumlu kişilerin yüz yüze görüşmelerinin sağlanması 2-Çeşitli
bölümlerin bir problem hakkında uzlaştırılması 3-Koordinasyon fonksiyonun sürekli
uygulanması
*Büyüyüp kompleksleşen örgütlerin işlevlerinin
kaybetmemesi için yapılacaklar:
1-İyi ve yalın örgüt kurulmalı
2-Plan ve programlar uyumlaştırmalı.
3-İyi bir iletişim düzeni kurulmalı,
4-Örgütte işbirliği anlayışı geliştirmeli
5-Çalışanların koordinasyona gönüllü katılımların
sağlanılması.
Kriz
Kriz çözmede yararlı sorular: Durum ne kadar kötü?
Olabilecek en kötü şey nedir? Bu karmaşanın ana etkenleri ne? Seçenekler ne?
Elimizdeki seçeneklerin hangileri aynı anda geçerlidir. Krizin çözümü için
takip edilecek dokuz aşamalı süreç.
1 Problem öğrenilmelidir.
2 Problem öngörülen amaç çerçevesinde
belirlenmelidir.
3 Soru sormalı ve veriler toplanmalıdır.
4 Eldeki veriler titizlikle incelenmelidir.
5 En uygulanabilir seçenekler ortaya çıkarılmalıdır.
6 Bir deneme çözümü seçilmelidir.
7 Çözümün işlerliği pilot bir noktada denenmelidir.
8 Son çözüm biçimi hazırlanmalıdır.
9 Çözümün önerisi uygulanmalıdır.
Kusursuzlaşma, Mükemmelleşme
Çoğu kişi kendisi istemediği için yöneticilikte
başarılı olamaz. Yöneticilikte başarılı olmak için gerekli şartlar sonradan
kazanılabilir, geliştirilebilir, mükemmelleştirilebilir.
Kusursuz yenilikçi şirketleri diğerlerinden ayıran 8
nitelik:
1-İşin üstesinden gelebilmek için eylemden yana
olmak
2-Müşteriye yakın olmak,
3-Özerklik ve girişimcilik,
4-İnsanlar aracılığıyla verimlilik,
5-İşin içinde olmak insanlara yönelmek,
6-En iyi beceriler işe bağımlı kalmak,
7-Yalın biçimli ve az kurmaylı kalmak,
8-Gevşek ve sıkı yapı özelliklerinin bir arada
bulunmasını sağlamak.
Maliyetlerimiz
İşletme kar getirmiyorsa o işten kurtulmak lazım.
İşletme bütçesi düzenlemekle aile bütçesi düzenlemek arasında çok benzerlik
var.
Azıcık hata çok masraf demektir. Artan masraf ise
mutlaka kar demek değildir. Ekibi kontrolünü mutlaka, tamamen muhasebeye
bırakılmalıdır.
Maaşlar Ücretler
Her yıl astların maaşlarının adilliği kontrol
edilmeli maaş tespit edilirken geçim şartları gözden geçirilmeli. Herkese
fazla ödeme yapılabilir. Ama o ileriye yatırımdır. Ücretlerden yapılan
kesinti sıkıntı veya kar değildir. İyi eleman kim fazla verirse onun yanında
çalışır.
Misyon
Örgütler birtakım amaçları gerçekleştirmek için
faaliyetlerde bulunur-lar. Tanımı yapılmayan, analiz edilmeyen ve üyelerince
benimsenmeyen örgütün amaçlarını gerçekleştirmesi güçtür. Kişilerin ve
işletmeler amaçla-rı kişiliği ve tarzı misyonla açıklanır. Herhangi bir amacı
gerçekleşmeyi isteyen örgüt strateji belirlemeli. Bir hafta, beş hafta, bir
yıl, on yıl sonra ne olacağı tanımlanmalı ve çaba sarfetmeli.
Misyon (Kelime Anlamı)
Bir kişi veya topluluğun üstlendiği özel görevdir.
(Terim anlamı): Örgüt üyelerine bir istikamet
vermesi ve anlam kazan-dırması maksadıyla belirlemiş ve örgütü diğer benzer
örgütlerden ayırma-ya yarayacak uzun dönemli görev veya araçtır.
Modelleme
Modelleme iç temsilcilerin sırasını ve bir kişinin
bir görevi başarmasının sağlayan davranışları keşfetme sürecidir. Bir şeyi
yapmak yada başarmak için herşeyi yeniden keşfetmeye gerek yoktur. Deneme
yanılma bir şeyin dışında iyi bir yöntemdir.
Motivasyon
Motivasyon insanların başarılı olmalarına kişisel
tatmine ulaşmalarına yardımcı olmaktır. Yöneticiler her ekip elemanını
işlerinden bekleneni bulmalarına yardımcı olmak zorundadırlar. Yanımızdaki
insanların neyin mutlu ettiğini bilip onları mutlu etmelidirler Personeli
cesaretlendirip takviye etmek ona değer verildiğine hissettirmek
takdirlerinizi meslektaşlarınız arasında yapmanız gereklidir.
Muhasebe
Bütçeler hiç bir zaman en alt kademedekilerin
yöneticiler tarafından hazırlanıp alt kademedekilere dağıtılmamalıdır. -Bütçe
ile ilgili bilgiler ve görüşler herkesin kolayca anlayacağı bir dilde olmalı.
Her yeni harcamaya göstermelik mi gerekli diye bakılmalı. -Muhasebesi
mazeretçi ise dikkatli olunmalı. - Sonsuz sayıda muhasebe sistemi vardır.
Biri seçilmeli ve değiştirilmemelidir. -Muhasebeci imzaladığı her evrakı anlamış
ve doğruluna inanmış olmalıdır. -Muhasebeye o işin kurdu olan birini istihdam
etmek lazımdır.
Müşteri Odaklı Olmak
İşletmeler hizmet ettikler insanlardan 7çok şey
öğrenir.-Başarılı olmak isteyen işletmeler müşterilerine yakındır. -Müşteriyi
anlamayan için de anlayamaz. Başarılı işletmeler çok iyi dinleyicilerden.
-Müşterilerin başarılarımızı bilmeleri lazımdır. -Müşterileri elde tutmak
için onlardan hatırlanmayı ve başkalarına tavsiye edilmesi istenmeli.
Müzakere
Günümüz dünyasında en çok karşılaşılan insanlar
arası ilişki biçimidir. - Müzakere; çıkarları birbiri ile çatışan en az iki
yada çok kişinin yada grubun söz konusu çıkan çatışmasına neden olan konu
üzerinde nasıl bir davranışta bulunacaklarına iliştin ortak karar verme
sürecidir. -Müzakerede arzulanan sonuca ulaşmak için ön hazırlık.
Objektiflik
İfadelerde yanlış anlaşılması muhtemel sözler
kullanmazdı. -Olaylardaki sıkıntıları başka olaylara yansıtılmamalı.
-Duygularla değil akıllı hareket etmesi. -Peşin hükümlerden kaçınılmalı.
Organik Yapılar
Organik yapıdan emir komuta zinciri denen şey
anlaşılır. -Organik yapılar insan ağırlıklı yapılardır. -Organik yapılarda
maliyetle değil nitelikte odaklaşmadır.-Organik yapılarda yönetim
eğlencelidir.
Oto Kontrol
Oto kontrol genel olarak bütün yaşamımızda, özel
olarak iç yaşamımızda ne yapmak istediğimize karar vermek ile başlar. Oto
kontrol problemleri: 1. Hergün yapmamız gereken şeyler nelerdir? 2-Periyodik
olarak yapmamız gereken şeyler nelerdir? 3-Arada sırada yapmamız gereken
şeyler nelerdir? -Ama ve hedeflere ulaşmak için zaman, değil yapılanları
düzene koymak lazımdır.
ÖDÜLLENDİRME:
İnsanlar zaman zaman örgütten bir şeyler bekler
işini iyi yapana teşekkür önemsiz bir ödüllenme iyi kullanılırsa mali
ödüllerden daha etkilidir. Hijyen faktörleri ; çalışma şartlarının niteliği
etkili denetim eşitliği gösteren şirket politikaları adil yönetimdir.
Bunların eksikliği motivasyonu düşürür beklenmeyen aralıklı ödüller daha
etkilidir. Ödüllendirmeye alakalı sistem kurmaya çalışmalıdır .
ÖNDERLİK:
Herhangi bir konuda birikimimiz ve bilgimiz arttıkça
güvenimiz de artar. Önderlikte böyledir. Karizma; Kesin şekilde belirlenmiş
hedefe varmak için güçlü bir istek ve kararlılık ve gruplarla iletişim
kurabilme ustalığının karışımıdır. Gerçek önderler kendilerini değişik duruma
uyarlamasını bilenlerdir. Önderlik; sabır dikkatli bir şekilde dinlemek sık
sık cesaretle konuşmak, inandırıcı eylemlerle sözleri pekiştirmek zamanında
sert olmaktır.
ÖRGÜT GELİŞTİRME:
Örgüt bir çevre içinde faaliyet gösteren ve pekçok
alt sistemlerden oluşan bir bütündür. Örgütün çevresi sürekli değişir ve
gelişir. Kendilerine hayat veren bir çevre içinde yaşarlar. Bu çevre son
yıllarda karmaşıklaşmıştır. Bu da gelişimi zorlar.
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ:
Örgüt kültürü; kurallar politikalar adet ve
gelenekler gibi resmi yapı ve kişiler arası ilişkilerde açıklık, güven, kabul
etmeme grup süreçlerine katılma gibi birtakım değerler ve tutumlardan meydana
gelir.
Her örgütte bu kültürler farklıdır. bir örgütün
stratejisi ve kültürü uyum içinde ise yönetim kabiliyeti yüksek olur.
Pazarlama
Pazarlama işletme amaçlarını gerçekleştirmek, mevcut
potansiyel müşterilerin istek ve arzularını tatmin etmek için mal ve hizmetleri
üreticilerden tüketiciye yönlendiren faaliyetlerin tümüdür. Pazarlama
faaliyetleri üretimden önce başlar ve satış faaliyetlerinden sonra da devam
eder.
Personel Çıkarmak
İşletmedeki ortamı cehenneme çeviren elemanlar
kovduklarımız değil kovamadıklarımız ve kovmadıklarımızdır. Personel
çıkarmaya yöneticiler tatsız bir iş olduğundan, girişmek istemezler ancak
işletmenin yararı için bu lazımdır.
Personele Değer Verme
Personelin kıymetini bilmek gerekir. Bir sanayici
iflas etmiş ise;
a)Elemanları yok olmamışsa en az üç senede
toparlanır
b)Elemanları gitmiş ise artık onun ömrü yetmez
Personele Özerklik ve İnsiyatif Tanımak:
Bir işletmenin verimi bütün çalışmaların toplamıdır.
Personele ne yapılacağı söylenmelidir. Astların inisiyatifini ortadan
kaldırmak gelişmelerini ve sorumluluk üstlenmelerini engeller.
Planlama
Nereye gideceğinizi bilmiyorsanız hiç bir yol sizi
oraya götürmez. Planlama yöneticinin geleceğe bakmasına ve uygun olan hareket
yollarının incelenmesini sağlayan süreçtir. İyi bir planın belli başlı
özellikleri; Açıktır, Kesin ve geçerli bir amaca yöneliktir, en az giderle
yapılır.
Problemlerin Çözümü
Yönetici problemi çözen kişi demektir başarılı
işletmelerin temel özelliklerinden birisi karmaşık öğelerin oluşturduğu
baskıya karşı işleri basite indirmeleridir. Problemleri çözme sorumluluk
ister. Personelin sadece şikayetini dinlememeli çözüm istemelidir.
Profosyonel Düşünmek
Diğerlerini bilenler akıllıdırlar ama kendini
bilenler daha akıllıdır. Profesyonel düşüncede işin incelenmesidir. İşçilerle
ortak olarak yapılması bile en azından onların düşünceleri alınarak yapılması
şarttır. Profesyonel düşünceye sahip olanların en büyük rakibi kendileridir.,
Proje Takımları Oluşturmak
Çeşitli nitelikteki personelin bir araya gelip grup
çalışması yapmasıdır. Başarılı birer organizasyon olurlar.
Rekabet
Aynı amaca ulaşmak isteyenlerin birbirleri
arasındaki mücadeledir. Rakiplerin güçlü ve zayıf tarafları bilinmelidir.
Reklam
Potansiyel tüketicinin dikkatini çekmek için
yürütülen faaliyetlerdir. Önemli olan
nokta cazip bir özellik ortaya çıkarmaktır.
Sabır
Sabır bizde olaylara karşı uyanan direnme gücü
insanın belli bir yaşa olgunluğa ve seviyeye gelmekle elde edebileceği
kuvvettir. Kendiliğinden ortaya çıkmaz.
Satın Alma
Alırken kazanmak lazımdır. Önemli olan aynı
kalitedeki malın daha iyi şartlarda nasıl alına bileceğidir. Satın alma işini
ne kadar uzatırsanız. Okadar yararlıdır.
Satışlar
Bazı insanlar doğuştan satıcıdırlar. Cazip satışlar
yapmaya çalışmalıdır.
Satış için bazı kurallar:
Stratejik Yönetim
Stratejik yönetim algılanabilmesi ve gerçekleşe
bilmesi için beş evreli model
1. Başlangıç durumunun analizi
2. Stratejilerin formüle edilmesi
3. Fonksiyonel politikaların hazırlanması
4. Organizasyon hazırlanması
Strateji Geliştirme
Strateji geliştirmek için sorulacak sorular.
1. Nereye varmak istiyoruz ?
2. Neredeyiz
3. Ne yapmalıyız
4. Nasıl ilerliyoruz
Stres
Stres insan vücudunda yer lan kimyasal bir süreç
olmakla beraber aynı zamanda vücudun çevreden gelen baskılara uyum
sağlamasının normal bir sonucudur.
Tecrübe ve Deneyim
İnsanların hata yapması onların doğal zayıflığı
bunları bir daha yapmamak tecrübedir. Deneyim kusursuz bir öğretmendir.
Temizlik ve Düzen
Temizlik ve düzen imaj toplar. İşletme içindeki
müşterilerin iş takibini kolaylaştırmak için yerleştirilmiş olan yön
levhaları pırıl pırıl mekanlar örgütün tekrar tercih edilmesinde ölçüdür.
Teslimat ve Sunum
Teslimatı zamanında yapmak şirketin imajı açısından
çok önemlidir. Genel olarak malların tüketiciye ulaştırılmasına teslimat,
hizmetin tüketiciye ulaştırılmasına ise sunum denir.
Teşekkür ve Takdir
Teşekkür ve takdir gönülleri alır ve içi ısıtır.
Başarılı olan yöneticileri takdir edersek onu vazifesine bağlamış oluruz.
Terfi
Terfi genel olarak ileriye doğru yükselme olup
personelin örgüt içinde daha üst kademedeki bir işe atanmasıdır. Personelin
gördükleri ve öğrenim düzeyi vefaları, samimiyetleri, deneyimleri,
başarabilme durumları kontrol edilmeli ve çıkan sonuca göre de terfi
yapılmalıdır.
Toplam Kalite Yönetimi
Günümüzde kalite şirketleri rakipleri karşısında
üstünlük sağlamakla birlikte ayakta kalmalarını sağlar. Kalite yönetim
programı şu aşamalardan geçmelidir:
1. Yönetim sürecinin her yanını programlama
2. Organizasyon şemaları
3. Sistem
4. Ölçüm
5. Araçlar
6. Müşteri
7. Tasarım
8. Satın alma
9. İmalat
10.
Yardımcı hizmetler
11.
Personel
Toplantı Sanatı
Toplantılar bazen zaman israfına yol açan etken
olmaktadır. Buna dikkat edilmelidir. Toplantılar insanlar için yönetilir. Ona
insanlar katılır.
Tüketiciye Saygı ve Korunması
Hedef yalnızca kendi amaçlarını gerçekleştirmek
olamamalı bulundu-ğumuz toplumda hizmet etmeliyiz. Tüketici korunmasında üç
önemli husus vardır; Üretici, tüketici ve devlettir.
Vizyon
Vizyon, realist güvenli bir örgüttür. İnsan grupları
tarafından benimsenmiş bir idealdir. Doğru bir vizyon personeli eyleme
geçirir.
Yeni Fikirler
Daima yenilikler peşinde koşmak kar getirir. Bir
işletmede farklı fikirlerin ortaya atılması hayal gücünün gelişmesi için
gereklidir. Yeni fikirlerin ortaya çıkmasını engellememek lazımdır.
Yeterince Personel
Mükemmel bir işletme yönetimi en az çalışanla en
büyük imkanı sağlayandır.
Yetki Devri
İşletmede faaliyetlerin sürdürülmesi için personelin
uyumla ve bir düzen içinde yaşamasıdır. Yetki devri yönetimin olmazsa olmaz
şartlarından biridir. Personelin işine karışanlar yanılırlar. Başarı olursa
sahiplenilir olmazsa işler iyi gitmez.
Yerimize Geçecekler Var mı?
Alternatif eleman yetiştirilmelidir. Bir kadro için
birden fazla eleman yetiştirilmeli 1-5-10 yıllık planlar yapılmalıdır.
Yönetici
Yönetici genel olarak bir iş veya bir işletmenin
veya bir bölümün belirlenmiş amaçları etrafında yönlendirilmesi ,
faaliyetlerin sonuçlarının değerlendirilmesi görevini yürüten kişidir. İyi
bir yönetici insanlarla diyalog kurmalı problemleri ile ilgilenmeli çözüm
için elinden geleni yapmalıdır .
Yönetim
Yönetim faaliyeti insanın var olmasıyla ortaya çıkan
bir olgudur. Yönetim insanların tek tek gerçekleştiremeyecekleri amaçlarına
ulaşabil-mek için yürüttükleri grup faaliyettir. Karmaşık ve çok aşamalı bir
süreçtir.
Yönetime Katılma
İşletmeler ve bunların nasıl yönetilmesi gerektiği
üzerinde durmaktadır. Kararlar da rol oynayacak kişilerin oluşturduğu bir
grup yönetimi türüdür. Yönetim katılma dört türlü olmalıdır.
1. gönüllü katılma
2. Temsili katılma
3. Eşit sayıda katılma
4. Sendikal katılma
Zamanın Yönetimi
Zaman hiçbir ayrım yapmadan bütün insanlara etki
eden yegana kaynaktır. Zamanın etkili olarak kullanılabilmesi için
1. Bir zaman kütüğü hazırlanmalı
2. Günlük zamanın nasıl kullanılacağı gösteren bir plan hazırlanmalı
3. Hazırlanan plan uygulanmalı
4. Günün bitiminde zamanın nasıl harcandığı kontrol edilmeli ve günün
değerlendirilmesi yapılmalı
|
Yazar : Dr. Mustafa GÜMÜŞ
Yayınevi : Alfa Basımevi Dağıtım
Baskı : Alfa
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder