İnsanı ne motive eder?
Velilerden ve öğretmenlerden birçok mesaj alıyorum.
Velilerden ve öğretmenlerden birçok mesaj alıyorum.
Hem öğretmenlerde hem de öğrencilerde tükenmişlik düzeyi
oldukça yüksek.
Peki, motivasyon neden
düşer? İnsan ne zaman motive olur? Bunları bilmeden öğretmenlerin ve
öğrencilerin motivasyonunu artırmak mümkün değil.
ÖĞRENME
Harvard profesörlerinden
Teresa Amabile, “İnsanları ne motive eder?” sorusunun yanıtını bulmak için
1000’den fazla yönetici ve çalışan ile bir anket yapıyor.
Birinci sırada “takdir görmek” çıkıyor.
Takdir gören çalışan,
işini daha çok severek yapıyor. Ama bu bulguyu doğrulamak için başka bir yöntem
kullanıyor.
Her çalışanın bir ay
boyunca günlük yazmasını ve duygularını kayıt etmesini istiyor.
Bir ay sonunda günlükleri
toplayıp, analize başlıyor.
Çalışanların kaç defa
olumlu duygu yaşadığını ve bu duyguları ne zaman yaşadığını inceliyor.
Ortaya ilginç bir bulgu
çıkıyor:
İnsanlar en olumlu
duyguları takdir gördüklerinde değil, kendi becerilerini geliştirdiklerinde
veya yeni bir bilgi/beceri öğrendiklerinde yaşamış.
Takdir de onları mutlu
etmiş ama “öğrenme/gelişme” kadar değil.
NEDEN ÖĞRENME
MUTLU EDER?
Tabii burada sorulacak
önemli bir soru şu: Öğrenme neden insanları mutlu eder?
İnsanların hayatta
kalmasını sağlayacak tüm davranışlar insana zevk ve mutluluk verir. Örneğin,
yemek yemek zevklidir.
İnsanoğlu ailesine
bağımlı doğuyor, ama diğer canlıların çoğu doğar doğmaz ya da çok kısa bir
sürede hayata atılabiliyor.
İnsanoğlunun ailesine
bağımlılığı uzun süre devam ediyor, çünkü kendisine bakacak beceriye bebek iken
sahip değil. Bu durumda hayatta kalması için beceri kazanması ve kültürel
yapıyı öğrenmesi gerekiyor. Yani öğrenme, bir hayatta kalma mekanizması. Bundan
dolayı da öğrenmenin diğer hayatta kalma mekanizmaları gibi insana zevk veren
ve onu mutlu eden bir yapısı var.
Okullarda ve işyerlerinde
öğrenme ve beceri kazanma odaklı bir sistem olmadığı için motivasyon düşük.
Bunun yanında, sürekli öğrenen ve mesleğinin en üst düzeyine çıkan kişi ise
daha istekli ve daha mutlu oluyor.
Bu bağlamda uygulama
imkanın yaratılması ve bu uygulamaların desteklenmesi gerekiyor.
TAKDİR GÖRME
Yanlış anlaşılmasın.
Takdir görmek insanları motive etmiyor mu? Kesinlikle ediyor ama öğrenme kadar
değil.
Her insan bir bütüne
katkıda bulunmak istiyor. Takdir de “sen bu bütüne katkıda bulunuyorsun” mesajı
verdiği için insanı motive ediyor.
Ama takdir etme, dış
odaklı bir onay mekanizması değil (bazen bu da olabilir), bilgi odaklı bir
geribildirim ya da görünenin söylenmesi şeklinde olmalıdır.
Peki başka neler insanı
motive eder?
AİT OLMAK
İnsanları diğer motive
eden unsur ait olma duygusu.
Eğer insanlarda kurumuna,
işine ve meslektaşlarına karşı bir aidiyet duygusu yoksa, o kişinin istekli
olmasını beklemek zor.
Onun için hem
işyerlerinde (okullar öğretmenler için bir işyeri) hem de sınıflarda, insanlar
arasında derin ilişkiler kurmadıkça aidiyet duygusu ve dolayısıyla motivasyon
yaratmak zor.
İnsanların birbirleriye
vakit geçirmesini ve derin diyaloglar yaşamasını sağlamak gerekiyor. Bu hem
aidiyat hem de güven duygusunu artırıyor.
SEÇİM YAPMA
HAKKI
İnsanları motive eden
başka bir unsur da insanların seçim yapma hakkına sahip olması.
Öğrenciler kendilerine
dikte edilen ödevleri yapmak, öğretmenler kendilerine dikte edilen müfredatı
öğretmek zorunda kaldıkça motive olmalarını beklemek zor.
İnsanlardan beklenen
sonuçları onlara iletildikten sonra, yöntemin insanlara bırakılması ya da
istenilen sonuçların bir üstüne çıkma özgürlüğünün insanlara sunulması onları
motive edecektir.
Bu dört unsur, yani
sürekli öğrenme, takdir görme, ait olma ve seçim yapma hakkı, okullarda ve
işyerlerinde olduğu sürece, insanlar her zaman istekli ve mutlu olacaktır.
Özgür Bolat
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder